Edese Vos

Hoe kun je klachten over het Warmtebedrijf Ede melden bij de ACM?

erik mclean melden bij de acm
Klachten over het Warmtebedrijf Ede melden bij de ACM. Foto: Erik McLean.

“Als je problemen met het Warmtebedrijf Ede hebt, moet je bij de ACM zijn.” Dat is kort gezegd de boodschap van wethouder Versteeg aan de inwoners van Ede die op het warmtenet zijn aangesloten.

Woordvoerder energie Tjitte Mastenbroek van de ACM bevestigt dat Edenaren inderdaad een melding kunnen doen als er zorgen en klachten zijn over het Warmtebedrijf Ede. “Wij houden toezicht op warmteleveranciers, of ze wel betrouwbare warmte leveren, dat is één van onze taken. Dus inwoners kunnen bevindingen bij ons melden, en als er een noodzaak is om onderzoek in te stellen, zullen we dat doen.”

Het Warmtebedrijf Ede heeft een vergunning van de ACM gekregen om warmte te leveren en daar hangen voorwaarden aan. De belangrijkste zijn:

Betrouwbare levering
Een vergunninghouder moet leveren waar de verbruikers voor betalen. Zo moet de warmte worden geleverd binnen de afgesproken minimum- en maximumtemperatuur. En een warmteleverancier moet goed voorbereid zijn op risico’s zoals schommelingen van de warmtetarieven of de warmtevraag. Dit moet het Warmtebedrijf Ede kunnen bewijzen met informatie over de kwaliteit van de organisatie, financiën en technische zaken.

Organisatorische kwaliteit
De leverancier moet de bedrijfsprocessen onder controle hebben, zoals verkoop, administratie en klachtafhandeling. En dit kunnen bewijzen met onder meer een ondernemingsplan, inzicht in de administratieve organisatie en interne controle, registratie van geschillen, offertes, algemene voorwaarden en overeenkomsten.

Financiële kwaliteit
Het bedrijf moet financieel gezond zijn. Dat moet blijken uit een ondernemingsplan en prognoses, de financiële positie, de financiering van het bedrijf, jaarrekeningen en balansen, en een non-faillissementsverklaring.

Technische kwaliteit
Het warmtenet moet goed worden beheerd. De bedrijfsvoering moet op orde zijn en er moet genoeg warmte kunnen worden geleverd aan alle verbruikers. Dit moet worden onderbouwd met informatie over het onderhoudssysteem, zoals een onderhoudsplan en storingsregistratie, het juridisch eigendom van het warmtenet, een deugdelijke prognose (schatting) van de warmtevraag door kleinverbruikers in de komende 10 jaar, en de manier waarop de warmte wordt geleverd.

Als niet aan de voorwaarden wordt voldaan, “dan stellen we vragen over de betrouwbaarheid van de levering en hoe het bedrijf dat geborgd heeft,” zegt Mastenbroek.

Hoe meld je een klacht?

Je kunt een klacht over het Warmtebedrijf Ede hier melden bij de ACM

TIP – Stuur bij je melding ook links mee naar artikelen op de Edese Vos. We hebben al veel uitgezocht over het Warmtebedrijf Ede en dat helpt om je klacht te onderbouwen.

Vraag blijft waarom wethouder Versteeg zijn bestuurlijke gewicht niet voor inwoners in de schaal werpt en namens het college van B&W melding bij de ACM doet. Er zijn genoeg aanwijzingen dat de informatie van de directie en woordvoerders van het Warmtebedrijf Ede niet betrouwbaar en transparant is. De wethouder kan de ACM zelf ook vragen om een onafhankelijk onderzoek in te stellen.

Om de passieve houding van de gemeente op te helderen heeft de Edese Vos wethouder Versteeg een aantal kritische vragen voorgelegd.

Edese Vos

Scherpe oren, scherpe ogen, scherpe neus en scherpe tanden, maar wel goedhartig en aaibaar. Pels in de luis van de Edese macht. Trotse deelnemer aan de Edese 'big five' en niet van plan zijn plek af te staan aan de wolf. Eet af en toe een kippetje.

2 reacties

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.