Vandaag verscheen op Marktplaats een bijzondere advertentie. Een unieke woonplek die de natuur en de stad verbindt. En het beste van alles: de huur is helemaal gratis.
Dakloosheid
Dakloosheid raakt aan een eerste levensbehoefte: een veilig dak boven je hoofd. In Ede lukt het al jaren niet om de opvang structureel goed te regelen. Van tentenkampen langs het spoor tot noodoplossingen die telkens verschuiven – het blijft houtje-touwtje, terwijl de problematiek groeit. Naast de zichtbare buitenslapers is er ook veel verborgen dakloosheid, soms met schrijnende situaties en huisuitzettingen tot gevolg. De Edese Vos sprak met dak- en thuislozen, hulpverleners en wijkbewoners, en onderzocht de rol van gemeente en Leger des Heils bij opvang, handhaving en uitzettingen. De redactie volgt dit dossier nauwgezet en kijkt scherp naar hoe de opvang in Ede structureel beter kan worden georganiseerd.
Nachtopvang: ‘Zorgvuldig afgewogen’, maar zonder overleg
Wethouder Bram van der Beek spreekt van "een zorgvuldig afgewogen besluit" over de nachtopvang. Maar de start-up ondernemers van ROOTS wisten van niets. "Het was een schok."
Daklozenopvang naar kazerneterrein, food start-ups moeten weg
De permanente nachtopvang voor dak- en thuisloze mensen komt aan de Nieuwe Kazernelaan op het WFC-terrein. Dat blijkt uit een brief van de gemeente aan omwonenden.
















