Edese Vos

Hoe wordt warmte gemeten en gefactureerd?

warmtelevering
Klanten van het WBE willen inzicht in hun werkelijke verbruik. Foto: Pixabay.

Van 7 tot en met 9 januari 2024 zaten 2.000 Edese huishoudens zonder warmte door een storing bij het Warmtebedrijf Ede. Maar er werd in die periode wel warmteverbruik geregistreerd en gefactureerd. Hoe zit dat? Hoe werkt het meetsysteem van het warmtebedrijf eigenlijk?

Uit gedetailleerde verbruiksgegevens van bewoners en meetgegevens van het Warmtebedrijf Ede, waarover de Edese Vos beschikt, blijkt dat er tijdens de uitval bij de getroffen huishoudens wel warmteverbruik is geregistreerd. Zelfs soms op een vergelijkbaar niveau met andere dagen in die periode.

Is er dan warmte in rekening gebracht zonder dat deze daadwerkelijk is geleverd, of ligt het iets genuanceerder? Volgens het warmtebedrijf was er sprake van “verminderde warmtelevering,” niet van volledige uitval. Er stroomde voldoende water door het warmtenet om nog een lagere temperatuur af te geven aan woningen. Zo kon de vloerverwarming op een basisniveau functioneren, maar kon er geen warm tapwater worden geleverd. Dit zou verklaren waarom er alsnog energieverbruik is gemeten.

Beperkte inzage in verbruiksdata

Hoewel deze uitleg een deel van de situatie verklaart, ervaren klanten een gebrek aan inzicht in hun warmteverbruik en de facturering hiervan. Het warmtebedrijf bewaart uurlijkse verbruiksgegevens slechts twee maanden en biedt geen real-time inzagemogelijkheid aan klanten. Terwijl moderne verwarmings- en elektriciteitssystemen vaak voorzien zijn van slimme meters die gebruikers via een app hun energieverbruik laten monitoren, ontbreekt deze mogelijkheid bij Warmtebedrijf Ede.

Het bedrijf stelt wel bezig te zijn met de ontwikkeling van een ‘energieverbruiksmanager’ waarmee klanten in de toekomst beter inzicht moeten krijgen in hun verbruik, maar deze belofte stamt al van een paar jaar geleden.

Heb je een aansluiting op het warmtenet en heb je vragen over je verbruik of facturering? Dan kun je in ieder geval tot twee maanden terug je uurlijkse verbruiksgegevens opvragen bij het warmtebedrijf.

Avatar van Edese Vos

Edese Vos

Scherpe oren, scherpe ogen, scherpe neus en scherpe tanden, maar wel goedhartig en aaibaar. Pels in de luis van de Edese macht. Trotse deelnemer aan de Edese 'big five' en niet van plan zijn plek af te staan aan de wolf. Eet af en toe een kippetje.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
L. Nobel
L. Nobel
1 dag geleden

Elke 3e maand dus de verbruiksgegevens opvragen over de afgelopen periodes. Het wordt wel een hele administratie, maar dan heb je in elk geval overzicht….

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.

 
 
1
0
Wat denk jij? Laat een reactie achter.x