Edese Vos

De Ginkelse Heide gaat op de schop: 7 veranderingen

schaapskooi ginkelseheide albertwillemsen
De schaapskooi op de Ginkelse Heide. Foto: Albert Willemsen / Wandelen in Ede.

De Ginkelse Heide, de meest populaire recreatieplek van Ede, gaat op de schop. Wat gaat er precies veranderen?

De werkzaamheden passen in de ambitie van het College van B&W om van Ede dé ontvangstlocatie voor de Veluwe te maken met de Ginkelse Heide als de toeristische hotspot. De Edese Vos snuffelde door de toelichting op het bestemmingsplan voor de Ginkel en zet de 7 belangrijkste veranderingen op een rijtje.

1. Eén grote centrale parkeerplaats

Aan de noordzijde van de N224, op de akker ten oosten van Juffrouw Tok en Bloem, komt een groot nieuw parkeerterrein voor 185 auto’s. Met een ‘buslus’ zodat touringcars hier kunnen keren. Bij Camping Zuid-Ginkel blijft een kleine bezoekersparkeerplaats voor 15 auto’s.

2. Gebiedsentree met informatiepunt en terrassen

Aan de noordzijde van Juffrouw Tok komt de zogenaamde ‘gebiedsentree’ met een informatiepunt. Dit vormt het startpunt voor wandelingen over de Ginkel en naar het Airborneveld en Natuurcentrum Veluwe. Er komen vier ‘belevingsroutes’ en een aparte ‘struin- en beleefroute’ voor kinderen. De huidige parkeerplaatsen bij de restaurants worden omgeturnd naar een ’totaalerf’ met terrassen, hagen en een natuurlijke speeltuin.

ginkelseheide nieuwe parkeerplaats
Ginkelse Heide noordzijde. Beeld: Gemeente Ede.

3. Natuurcentrum Veluwe wordt vernieuwd

Vanaf het informatiepunt loopt een direct pad naar het Natuurcentrum Veluwe, waar ook het VVV-punt is gevestigd. De ingang naar het natuurcentrum komt aan de zuidzijde (is nu de westzijde). De focus van het centrum komt meer dan voorheen te liggen op natuurbeleving en natuureducatie, samen met het beleven van het ontginningsverhaal van de landbouwenclave. Hiertoe wordt het centrum vergroot en grotendeels vernieuwd.

4. Rust aan de Groot Ginkelseweg

Drie van de vier parkeerplekken aan de Groot Ginkelseweg (de weg die naar het natuurcentrum leidt) verdwijnen in de nieuwe plannen. De parkeerplaats aan de zuidzijde van het natuurcentrum, met plek voor 25 auto’s, blijft wel bestaan.

natuurcentrum veluwe uitbreiding
Natuurcentrum Veluwe. Beeld: Gemeente Ede.

5. Parkeerplaats Schaapskooi verdwijnt

De huidige parkeerplaats aan de zuidzijde van de N224 bij de Schaapskooi verdwijnt. De bomenwal wordt teruggegeven aan de schapen, zodat ze daar in de schaduw een uiltje kunnen knappen. De oprit blijft wel intact, vanwege evenementen, maar hier wordt gras ingezaaid. Hier komt ook een parkeerplaats voor fietsen.

6. Picknickveld met Landmark

Tussen de Schaapskooi en het Airborneveld wordt een picknickveld gerealiseerd. Het Landmark wordt naar het noorden verplaatst tegen het picknickveld aan.

7. Herstel van de historische randwal

De historische randwal, die de akkers van de Ginkel beschermde tegen zandverstuivingen, wordt op zijn oorspronkelijke plaats hersteld.

ginkelse heide zuidzijde aanpassingen
Ginkelse Heide zuidzijde. Beeld: Gemeente Ede.

De procedure voor de Ginkelse Heide

De gemeente heeft een participatie- en afstemmingstraject uitgevoerd met diverse belanghebbenden in het gebied. De bestemmingsplanprocedure start met het ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan. Gedurende zes weken kunnen zienswijzen worden ingediend op het plan. Het college beoordeelt vervolgens of de zienswijzen ontvankelijk zijn en of zij tot aanpassingen van het plan leiden. Vervolgens is het aan de gemeenteraad om het bestemmingsplan definitief vast te stellen.

Gevolgen voor de natuur

De gevolgen van de ingrepen voor kwetsbare dieren en planten in het Natura 2000-gebied zijn ook in kaart gebracht. Bureau Econsultancy concludeert in een uitgebreid rapport dat het niet zou hoeven leiden tot verlies van leefgebied en dat er zelfs een beetje natuur bij komt. De plannen zijn er namelijk op gericht om bezoekers weg te houden van de kwetsbare heide en de rustgebieden voor het wild worden extra beschermd. Ook worden wandelpaden opgeheven. Op de Ginkel mag alleen natuurinclusief worden geboerd. De belangrijkste punten staan in een tabel die op pagina’s 52 en 53 van het rapport is te vinden.

ginkelse heide parkeerplaatsen
Overzicht parkeren Ginkelse Heide. Beeld: Gemeente Ede.

Wat vind jij van deze veranderingen? Laat het weten in een reactie onder het artikel.

NASCHRIFT 20 maart 2023: Veel inwoners zijn het niet eens met deze veranderingen. De Edese Vos inventariseerde de vragen die leven en legde de 7 meest prangende vragen voor aan de gemeente.

NASCHRIFT 13 januari 2024: De werkzaamheden zijn inmiddels gestart.

Avatar van Edese Vos

Edese Vos

Scherpe oren, scherpe ogen, scherpe neus en scherpe tanden, maar wel goedhartig en aaibaar. Pels in de luis van de Edese macht. Trotse deelnemer aan de Edese 'big five' en niet van plan zijn plek af te staan aan de wolf. Eet af en toe een kippetje.

37 reacties

  • Ik vind het erg jammer dat de gemeente overal toeristische attracties van wil maken. Laat de hei zoals hij is.
    Wat gebeurt er met het militaire oefenterrein, gaat dat dan ook mee op de schop?

  • Waardeloos. 3 van de 4 parkeerplaatsen worden gesloten. Ik kies juist voor deze plekken omdat het er rustig is met een angstige hond. En weer wandelpaden die gaan verdwijnen. Vooral de natuur beschermen en alles en iedereen bij elkaar op de lip laten lopen! Het is overal al zo druk.

    • Overal waar meer mensen komen, komt de natuur verder onder druk te staan. Ik woon zelf in de buurt van een natuurgebied en zie met eigen ogen hoe veel bezoekers de regels die Natuurmonumenten stelt aan hun laars lappen en daarnaast voor (meer) zwerfafval zorgen. In de coronaperiode heeft juist dit laatste een vlucht genomen. Als die mentaliteit niet veranderd, is het prima om stukken natuur in bescherming daarvoor te nemen.

  • Ik vraag mij 1 ding af.
    De heide zowel de Edese als de Ginkelse is defensie terrein.
    Of heb ik het mis?
    Komt dat zogenaamde defensie terrein nu vrij en word het gemeente terrein?
    Zolang het defensie terrein is mag er niets aangelegd worden toch?

    • De Edese Heide is militair oefenterrein. De aanpassingen die de gemeente wil doen liggen daar buiten, bij de Ginkelse Heide en de landbouwenclave.

  • Wordt ook makkelijk om een slagboom en parkeerautomaat neer te zetten in de toekomst…. Gelukkig wonen wij dichtbij genoeg.

  • Parkeren ondergronds: kan erboven vanalles leven aan planten en dieren. Zal duurder in uitvoering zijn, maar haal je weer terug uit betaald parkeren.
    Deze plannen zijn m.i. wederom veel te veel gericht op toerisme i.p.v. op wat nodig is om biodiversiteit te behouden of te verbeteren.

  • Iemand vroeg op Twitter: “Waarom moet het ‘op de schop’? Welk probleem lost de Gemeente Ede hiermee op?”

    De ‘welk probleem los je hiermee op’-vraag zou eigenlijk altijd gesteld moeten worden. We hebben deze vraag ook aan de gemeente gesteld (nog geen antwoord ontvangen). Zoals wij het uit de documentatie begrijpen: ze willen meer toeristen (onduidelijk waarom), maar dat mag niet ten koste gaan van de natuur.

    Dus wordt het: hier een onsje erbij (betere voorzieningen voor toeristen, maar dan wordt het drukker) en daar een onsje eraf (meer natuur afsluiten, zodat de druk weer wat vermindert). Netto kom je dan op nul uit en kun je je inderdaad afvragen waarom je die hele operatie wilde. Het totale aantal parkeerplaatsen blijft netto ook gelijk aan wat het nu is. De 185 plekken voor de nieuwe parkeerplaats worden elders weggehaald door bestaande parkeerplaatsen te sluiten.

  • Dit verbaast me helaas helemaal niets. De gemeente is helemaal van de kop af als het om toerisme gaat en wil koste wat kost Ede op de kaart zetten en daar mag alles voor wijken. Ook natuur. Zo is in Wekerom pal naast natura 2000 gebied nu een hele nieuwe luxe villawijk in aanbouw. Met prijzen van maar liefst 500k tot 1,4 miljoen (ex BTW) is dit een project voor rijke investeerders die hoge rendementen verwachten. Zo ziet ons het college het graag en past in dit trieste plaatje, want Veluwe en vooral Ede moet op 1.

    • In mijn reactie had ik niet aangegeven dat hier dus om recreatiewoningen gaat. Dus bij deze aangevuld.

  • Vrije natuur wordt steeds schaarser en minder toegankelijk voor de mens lijkt het wel. Alles moet controleerbaar en beheersbaar worden…hoe lang zou het duren voordat er entree geheven gaat worden om een natuurgebied te mogen bezoeken? Ik vraag mij af of de ambitie van de gemeente om Ede hoofdstad van de Veluwe te laten worden ook de wens van de inwoners van Ede zelf is. Het lijkt weer zo’n prestigieus plan waar de eigen inwoners niet of nauwelijks bij betrokken worden en wat er weer gewoon doorgedrukt zal worden.

    • We hebben gepolld wat de lezers van de Edese Vos daarvan vinden. Die uitslag komt in de mail van a.s. zaterdag.

  • We vinden deze plannen vreselijk; waarom moet dit nu nog rustige, mooie natuurgebied getransformeerd worden tot een gelikte toeristische attraktie? Laat de natuur toch met rust!!

  • Ik vind het geen goede zaak, het is al zo druk in dat stuk natuurgebied..wild wordt opgejaagd. Gewoon lekker laten zoals het is en zeker niet nog meer gaan bestraten voor een grotere parkeerplaats voor nog meer mensen.

  • Waarom nu weer, wat goed is gewoon zo laten. Niet alles hoeft mee te veranderen.
    Onzinnig weer dit.

  • Poe, poe! Bureau Econsultancy concludeert in een uitgebreid rapport dat het niet zou hoeven leiden tot verlies van leefgebied. Zou! Dit gaat dus hoogstwaarschijnlijk niets opleveren voor de toch al kwetsbare natuur. Bizar dat dit, ten tijde van de verontrustende rapporten over de slechte staat van de Veluwse natuur, gewoon door kan gaan.

  • @edesevos: misschien goed om onderstaande reacties te delen met het College? De kritieken zijn niet mals, en misschien kan er nog iets voorkomen worden.

  • Als je naar totaal parkeerplekken kijkt verandert er niets.
    Echter 1 grote asfalt vlakte is natuur ONvriendelijker dan diverse kleine (niet geasfalteerde) parkeerplekken.
    Bovendien kost dit project geld. Wordt dit betaald met geld wat anders naar WEF zou gaan (ik denk het niet): dus betekent dit belasting verhoging. Of zou men voor dat grote parkeerterrein parkeergeld willen vragen om uit de kosten te komen. Misschien zouden er dan meer mensen op de fiets komen wat volgens mij de enige positieve kant van dit project gaat worden.

    • Je bedoelt waarschijnlijk de WFE (World Food Experience). Ede draagt niet bij aan de WEF (World Economic Forum).

  • Waarvoor komt die buslus? is dat voor het jaarlijkse toerisme bij de jaarlijkse herdenking (met parachutespringen) in september?
    Het is er zo’n prachtig, karakteristiek gebied, ik zou het zonde vinden als het ‘op de schop gaat’.
    Wanneer?

  • Op dat punt bij juffrouw Tok is de verkeerssituatie nu al onoverzichtelijk en gevaarlijk. Als dit ooit doorgaat dan zal de N224 daar ook zwaar op de schop moeten. Overigens verwacht ik hier niet zoveel bezoekers die naar een lege hei komen kijken. Is politiek wensdenken.

  • precies, die speeltuin.. schreeuwende kinderen. Mensen die daar de hele dag gaan zitten.. Eten meenemen, meer afval daar. Het hele plan is volgens alleen gebaseerd op nog meer winst. Waarom een speeltuin als je juist rust wilt voor de dieren. Dit alles ten koste van onze mooie oude Ginkelse Heide; De schaapskooi.. Dat is over wat jaren enkel nog een herinnering ben ik bang.
    Volgens mij is niemand hier voor deze veranderingen. Tevens lees ik dat de parkeerplaatsen allen weg gaan bij de schaapskooi. Dan moet het wel zo zijn dat ook niemand daar meer mag komen want je kunt al bijna niet oversteken vanaf de andere kant naar de schaapskooi. Het is een 80 km weg. Ik begrijp niets meer van deze wereld. Alleen dat alles om geld draait met de smoes dat we het voor de natuur doen.

  • Ik kom nu al zelden tot de schaapskooi en juffrouw Tok, gelukkig ken ik de ‘geitenpaadjes’ . Met de auto ga ik al helemaal nooit daarheen. Doodziek word ik van de component ’toerisme’. Onze omgeving wordt er niet beter op. Zelf woon ik in Renkum, hier hetzelfde rondom de Beken. Het ziet er regelmatig zwart van de auto’s. Mensen moesten wijzer zijn, echt respect voor de natuur is soms ver te zoeken, het moet geld opleveren.

  • Wanneer je vraagt aan de gemeente Ede “WAAROM?!” dan is onze ervaring dat je als antwoord krijgt ‘omdat het kan’…
    Wij komen dagelijks op de Ginkelse hei waar je nog nauwelijks rustig kunt lopen met de hond in het door de gemeente verkleinde losloopgebied en dat we bovendien moeten delen met steeds meer mountainbikers. Wij worden regelmatig door mountainbikers gesommeerd om opzij te gaan. Gemeente Ede heeft namelijk besloten om dwars door het honden losloopgebied een mountainbikers route aan te (laten) leggen. Ook dwars door de rustplaats van een prachtig wild zwijn. Wij verwachten dat exact hetzelfde zal gebeuren met de plannen zoals ze er nu liggen: grootse ideeën, weinig tot geen idee van de werkelijkheid en teleurgestelde toeristen die niet meer terugkomen vanwege de drukte!
    Babette en Bert

  • Waarom staat de (regionale/lokale) politiek zo vaak zó DWARS op wat elke weldenkende burger al weet/vindt/wil/wenst/hoopt?

    Hoe kan het bestaan dat ze alle parkeerplaatsen op één grote hoop willen gooien. Nu wordt de drukte verdeeld aan beide zijden van de N224 en hoef je niet perse het soms drukke verkeer te kruisen, met alle gevaren van dien.

    En welke toeristen wil de gemeente Ede aantrekken? Wat gaan deze dagjesmensen er kopen? Op welk moment? Men komt er voor zijn/haar rust. Het is toch geen Scheveningen of Zandvoort aan Zee? Doorgaans zijn het toch echt de locals die hier op af komen.

    Waarom wordt er niet een andere kleinere parkeerplaats aangelegd om de piekdrukte nog meer te spreiden. Moet je dan zowel op de N224 in de file gaan staan om het terrein op te rijden en in een andere file om het terrein weer af te rijden?

    • “Wij weten wel wat goed voor u is”. Je zou bijna ook hier de kritiek op de landelijke en provinciale politiek erbij halen. Daar geldt exact hetzelfde; losgezongen van de wensen van de bewoners.

  • Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de waarom vraag. Wat ik nu lees in het artikel vind ik het niet meteen wereldschokkend wat men heeft bedacht. Ik vind het belangrijk dat we zorgvuldig omgaan met de natuur en deze toegankelijk houden voor iedereen die er van wil genieten: wandelaars, fietsers, ruiters, hondenliefhebbers. En die moeten allemaal rekening houden met elkaar. Ik zou willen dat mensen niet alleen bezig zijn met hun eigenbelang, maar ook een beetje in de breedte willen denken.
    En we moeten geen geld uit willen geven als het niet ook iets oplevert. Dus daarom: waarom deze veranderingen. Ik ben benieuwd…

  • Eén van de dingen die opvalt: de parkeerplaats naast de schaapskooi (zuid) vervalt, maar er komt wel een picknickplaats. Dat wordt een eind lopen met je picknickmand.
    Overigens heb ik daar zelf nog nooit gepicknickt.
    Welke onuitgesproken behoefte wordt hier eigenlijk ingevuld?

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.