Edese Vos

Analyse Ede Stad Plus: Meer ANP en ads dan lokaal nieuws

ede stad plus abonnement met ads recensie
Een betaald abonnement mét advertenties: willen mensen dat? Cartoon: Reynaert.

BDUmedia lanceerde vorige maand Ede Stad Plus, een app met nieuws en artikelen achter een betaalmuur, in de markt gezet als ‘innovatief digitaal dagblad’ voor Ede. Wordt de belofte van journalistieke vernieuwing waargemaakt, of betaalt de lezer in werkelijkheid meer voor minder?

Ede Stad Plus vervangt het oude Premium, werd gepresenteerd met grote claims over vernieuwing, en verdient dus een kritische blik. Voor deze recensie heb ik elke editie van de app doorgenomen om te bepalen: wat is er te lezen achter de betaalmuur en is dat het dubbele tarief waard?


Wat krijg je in Ede Stad Plus?

Ede Stad Plus heeft twee verschijningsvormen: een digitale krant in de app en losse Plus-artikelen op de website. Beide bevatten dezelfde inhoud.

Elke editie van de app telt 16 pagina’s en volgt een vaste opbouw. De opvallendste conclusie van mijn analyse is de verhouding tussen lokaal nieuws en opvulling.

  • 31% lokaal nieuws
  • 69% opvulling (ANP-nieuws, regionaal nieuws, advertenties, colofon)
formule ede stad plus

Deze verhouding roept vragen op: betalende abonnees krijgen voor een groot deel content die nauwelijks lokale toegevoegde waarde heeft. Terwijl BDUmedia juist méér lokale berichtgeving beloofde.


Een logge gebruikservaring

De app wordt gepresenteerd als een “interactieve dagkrant”, maar voelt log en omslachtig aan in het gebruik:

  • Publicatietijd 12:00 uur: Een dagblad verschijnt ‘s ochtends, niet rond lunchtijd. Op dit tijdstip is het nieuws van de dag bij de lezer al lang bekend.
  • Lineair swipen: Je moet 16 pagina’s één voor één doorswipen; een inhoudsopgave ontbreekt. Wie terug wil, moet opnieuw alle pagina’s door. Het voelt als eenrichtingsverkeer.
  • Irritante audiofunctie: De voorleesfunctie blijft doorgaan, zelfs als je naar een ander artikel bent geswipet. Stoppen kan pas door de editie te verlaten.

Deze gebruikservaring geeft de indruk dat BDUmedia een verouderde magazine-tool heeft gekocht en heeft gepresenteerd als een innovatief dagblad.

Screenshots van de Plus-editie van 6 september. Vlnr: de cover, lokaal nieuws, regionaal nieuws, advertentie, ANP binnenland, ANP buitenland.


Lokale inhoud: meer van hetzelfde en te weinig kritisch

BDUmedia belooft 10 tot 15 lokale verhalen per dag en stelt dat hiervoor extra journalisten zijn aangenomen. Maar de beloofde journalistieke verdieping blijft uit en de relevantie van de artikelen is laag.

De inhoud bestaat grotendeels uit korte verslagen, human interest-verhalen en verkapte persberichten. Voorbeelden daarvan zijn een zwembadseizoen dat maar “zo-zo” was, of een influencer die uitlegt waarom ze influencet. Ook treffen we persberichten van de gemeente aan in de vorm van een artikel, zoals over de griffier die een ‘erepenning’ ontvangt. Dat is nuttige informatie, maar geen eigen journalistiek.

De urgentie ontbreekt. Het nieuws is vooral ‘nice to know’, niet ‘need to know’.

Wie de lokale krant kent, weet dat deze het schoothondje van de gemeente en bedrijven is, geen journalistieke waakhond. Een goed voorbeeld hiervan is de berichtgeving over het Warmtebedrijf Ede. Waar Omroep Gelderland met een harde journalistieke scoop kwam over niet-duurzaam hout uit Schotland, zette Ede Stad de feiten tussen aanhalingstekens, alsof het slechts een mening was. Dit wekt de indruk dat de krant een grote adverteerder te vriend wil houden.

kop tussen aanhalingstekens ede stad

Een enkel stuk springt er positief uit, zoals een artikel over mentorschap voor mensen met een beperking. Zulke verhalen tonen dat er potentie is voor meer verdieping, maar de beloofde verdubbeling van het aantal verhalen en de journalistieke urgentie ontbreken.

Gemiste kans bij de lancering

De lancering van een nieuw journalistiek product is hét moment om lezers te verrassen met een scoop of een groot onderzoeksverhaal. BDUmedia kondigde de app zelfs aan als ‘spraakmakend nieuws’, maar een journalistieke klapper ontbrak en is er sindsdien ook niet geweest. Dit is een gemiste kans, zeker na een half jaar ‘in het diepste geheim’ aan Plus gewerkt te hebben.

Een andere keerzijde van de Plus-strategie is dat het ‘gratis’ nieuwsaanbod in Ede flink verschraalt. BDUmedia laat de Plus-verhalen niet of mondjesmaat in de huis-aan-huiskrant verschijnen. Een deel van het nieuws, dat voorheen gratis beschikbaar was, staat nu achter een betaalmuur.

ede stad plus bijna alles is betaald

Bijna alle berichten op Ede Stad staan nu achter de Plus-betaalmuur.


De rest: opvulling en advertenties

Na het lokale nieuws bestaat de app vooral uit opvulling:

  • Regionaal nieuws: Artikelen uit omliggende plaatsen die voor de meeste Edenaren nauwelijks relevant zijn. Dit is vooral contentrecycling om de krant dikker te maken.

  • ANP-feeds: Vanaf pagina 10 verandert Plus in een ANP-bulletin. De ANP-feeds zijn bovendien vaak niet actueel. De ANP-sectie in Plus levert niets nieuws op, behalve vertraging.

  • Advertenties en puzzels: Zelfs als betalende abonnee zie je nog steeds advertenties en dagelijkse gesponsorde puzzels die elders gratis te vinden zijn. Lezers betalen dus dubbel: met hun geld én met hun aandacht. Dit is een vorm van journalistieke shrinkflation.

BDUmedia vergelijkt de app met Netflix, maar het zou ondenkbaar zijn dat Netflix reclame toont in een betaald abonnement. Online is de ongeschreven regel: als je betaalt, zie je geen reclame. Een betaald abonnement belooft een premium ervaring, maar Ede Stad Plus negeert dit principe.


Conclusie: illusie van een dagblad

Ede Stad Plus wil een modern dagblad zijn, maar is in de praktijk een logge app die vooral de illusie wekt. De navigatie is omslachtig, de inhoud bestaat uit korte, onkritische artikelen, persberichten en veel irrelevante opvulling.

Voor €11,95 per maand krijgen Edenaren geen journalistieke vernieuwing, maar een digitale folderkrant met advertenties, puzzels en meer van hetzelfde. De lancering van Ede Stad Plus lijkt de strategische ‘vlucht naar voren’ van een mediabedrijf dat een digitale inhaalslag wil maken, maar onvoldoende visie heeft voor daadwerkelijke verbetering van de lokale journalistiek.

Mijn eindoordeel: Ede Stad Plus is een 5+

Avatar van Marc van der Woude

Marc van der Woude

Combineert onderzoeksjournalistiek en innovatie om de 'tegenmacht' van burgers te versterken. Verbindt bij de Edese Vos journalisten, bronnen en onderzoekers. Gaat tot het gaatje om transparantie te krijgen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
5 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annet ..
Annet ..
22 dagen geleden

Ik snap sowieso niet dat we moeten betalen voor het plaatselijke sufferdje online.
Er staan soms artikelen met info in die voor de Edenaren best handig zijn om van op de hoogte te zijn. Des te frustrerender is het dat je dan niet verder kunt lezen. Zal met geld te maken hebben, net als de grote dagbladen… maar ik stoor me er enorm aan.

Bert van der meiden
Bert van der meiden
20 dagen geleden

Ik vind dat Marc en Annet beiden een punt hebben. Enerzijds lijkt het mij dat de overheid burgers goed moet informeren. Daar heeft Ede naar mijn weten EdeStad voor ingehuurd. De informatie die EdeStad geeft is heel karig en ik heb ook gemerkt dat artikelen die net even verder gaan dan feitelijke info achter de betaalmuur zijn geplaatst. Af en toe lees ik een artikeltje. Aangezien ik tot nu toe niets heb gezien dat het niveau van een willekeurige schoolkrant overstijgt zie ik geen enkele reden om daar voor te betalen. Het blijft hetzelfde niveau van het gratis plaatselijke leugenaartje dat het zou moeten hebben van advertenties en familieberichten. Met journalistiek heeft het weinig te maken. Beetje gênant eigenlijk. En Marc. Natuurlijk is journalistiek geen vrijwilligerswerk. Het gaat om werk op een behoorlijk niveau waarbij een inkomen op minimaal hbo niveau passend is. Voor mij heb je helemaal gelijk. Advertenties en andere propaganda en agitatie achter een betaalmuur is bovendien curieus naar mijn bescheiden mening. Lijkt mij voor adverteerders ook een heel duur instrument. Kan me immers niet voorstellen dat veel mensen zich abonneren. Die advertenties achter de muur leest volgens mij geen hond.

Jonathan
Jonathan
7 dagen geleden

Lekker de concurrentie een slechte review geven, sterk staaltje journalistiek hoor. Overigens, betalen en advertenties is in media heel normaal hoor, ook online. Even op ad.nl en aanverwanten kijken en je weet genoeg. Net als streamingdiensten trouwens, ook zij kiezen steeds meer voor een verdienmodel waarin abonnementen met advertenties vermengd worden. Ik geef deze recensie een 5-.

Laatst bewerkt op 7 dagen geleden door Jonathan
5
0
Wat denk jij? Laat een reactie achter.x