Ede Stad kreeg vorig jaar van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek 10.000 euro subsidie om de betaalmuur te verbeteren en Edenaren te verleiden een abonnement te nemen op zogenaamde ‘Premium’-artikelen.
Vier jaar geleden startte BDU Media met EdeStad Premium, een digitale abonnementsvorm voor lokaal nieuws in Ede. Maar de conversie naar abonnees bleef achter bij de verwachting. Het bedrijf wilde daarom onderzoeken wat ze kan doen om de betalingsbereidheid en betrokkenheid te verhogen. Naast een subsidiebedrag ontving Ede Stad ook een half jaar professionele begeleiding van een innovatiecoach.
De status van een ‘huis-aan-huisblad’
Journalistiek kost geld, dus dat media met een betaalmuur werken is niet zo vreemd. De meeste kranten werken met een combinatie van adverteerders en abonnementen. Ede Stad is geen journalistieke krant (zoals NRC, Trouw of de Gelderlander) of een journalistieke website (zoals de Edese Vos), maar een huis-aan-huisblad – een advertentieblad met minimaal 25 procent redactionele content over lokale zaken.
Deze ‘status’ is wettelijk vastgelegd. Ede Stad moet aan deze norm voldoen om niet als ‘reclame’ te worden aangemerkt en om voor een eventuele subsidie of staatssteun in aanmerking te komen.
Kennelijk leveren de advertenties in de printeditie van Ede Stad te weinig op of voelt BDU aan dat dode bomen niet de toekomst zijn. “Het klassieke verdienmodel van de meeste commerciële nieuwsmedia, advertentie-inkomsten, is niet toekomstbestendig,” aldus Norbert Witjes, hoofd content bij BDU Media. Daarom is online een betaalmuur verrezen met daarachter zogeheten ‘Premium’-content, als extra inkomstenbron.
De Edese Vos heeft deze ‘Premium’-artikelen gedurende een jaar gemonitord en geanalyseerd. Onze bevindingen melden we in een volgend artikel.
Wat is er met de subsidie gedaan?
De subsidie van 10.000 euro werd begin 2023 verstrekt. Wat heeft Ede Stad met deze subsidie gedaan?
Het ontwerp van de website is verbeterd. In de overgang naar een betaalmuur fungeert Ede Stad als een ‘pilot’ voor de andere BDU-titels. Wat hier werkt, wordt daarna ook in andere plaatsen uitgerold. Er zijn meerdere pogingen gedaan om lezers te verleiden. Op dit moment wordt één gratis artikel per maand aangeboden.
De innovatiecoach van het Stimuleringsfonds heeft in een speciaal traject van een half jaar wekelijks redactieleden Erik Spit en Boy Imminck begeleid.
Daarnaast is de redactie van Ede Stad op ‘innovatieschoolreisje’ naar kranten in Nederland, België en Duitsland geweest om nieuwe ideeën op te doen. De geleerde lessen, gemeld in een bericht van het Svdj op LinkedIn:
✔ Vernieuwing implementeren binnen je organisatie begint niet met grootse veranderingen, maar bij het analyseren en evalueren van bestaande processen.
✔ Samenwerking in een multidisciplinair team waarin medewerkers uit verschillende onderdelen van de organisatie zitten, verhoogt de slagingskans van innovatieve ideeën.
✔ Data over het gedrag van je publiek hoeft niet bepalend te zijn voor je keuzes, maar kan het journalistieke proces wel informeren of tot nieuwe gesprekken leiden binnen de redactie.
De innovatiecoach geeft aan dat het binnen een traditionele mediaorganisatie niet zo makkelijk is om te innoveren. De cultuur zit vaak in de weg.