Het pand van De Fietser, de Westhal van de voormalige ENKA-fabriek, is in beeld als alternatieve locatie voor de World Food Experience.
Dit meldde de Edese Vos in een eerder bericht al, maar omdat het als optie werd genoemd en nog niet bevestigd was, wilden we daar toch even navraag over doen bij de betreffende partijen.
De Fietser is een indoor testbaan voor mensen die een nieuwe fiets willen aanschaffen en uitproberen. Het bedrijf is onderdeel van de Accell Group. De Fietser heeft een nog lopend huurcontract met eigenaar BOEi die het monumentale gebouw enkele jaren geleden voor een symbolisch bedrag aankocht. Dat symbolische bedrag was niet voor niets: de oude fabriekshal moest grondig worden gerestaureerd. Volgens bronnen in de ENKA-wijk loopt De Fietser al enkele jaren niet zo goed. Deze maand werden de activiteiten zelfs afgeschaald, aldus de eigen website. De energiekosten van het pand zijn hoog.
Het is dus niet ondenkbaar dat De Fietser eerder van het huurcontract af wil. Maar noch BOEi, noch de Accell Group, wil daar iets over zeggen, behalve dan dat de huurovereenkomst nog steeds loopt. Die slag om de arm is ook logisch, want de toekomst van de WFE is onzeker. Ook de woordvoerder van wethouder Leon Meijer houdt de kiezen op elkaar, maar geeft toch toe dat er buiten de Mauritskazerne is gekeken. “Er zijn verschillende scenario’s in beeld gebracht, waaronder eventuele alternatieve locaties in de omgeving van station Ede-Wageningen. Over specifieke locaties doet de gemeente Ede geen uitspraken.”
Is het nu een gerucht of klopt het?
Maar is het nu een gerucht of klopt het? David de Bruijn, woordvoerder van de WFE, gaf maandagavond in de door Mens en Milieu Ede georganiseerde inspraakbijeenkomst voor inwoners aan dat stoppen met de WFE voor de Stichting WFCE geen optie is, tenzij de politiek er zelf de stekker uit trekt. Daarom is er gekeken naar een alternatieve locatie dichtbij station Ede-Wageningen die groot genoeg is voor de Experience. Hiervoor komt feitelijk maar één gebouw in aanmerking en dat is De Fietser. Toch maar even met De Bruijn gebeld dan.
Heb ik goed begrepen dat je maandag in de inspraakbijeenkomst bevestigde dat De Fietser in beeld is voor de WFE?
“Nee. Ik heb gezegd dat je er wel vanuit kan gaan, dat het erop lijkt. Ik heb het niet bevestigd. Dat ga ik ook niet officieel doen. We hebben een pand bezocht en er wordt op gehint dat dat De Fietser was. Nou, als je het goed bekijkt blijft er niet heel veel over, laat ik het zo zeggen.”
Waar zit dan precies de moeite om het gewoon te bevestigen?
“Nou, het pand waar wij geweest zijn, daar zit een huurder in. En daarvan hebben wij afgesproken dat wij die niet bij naam gaan noemen.”
Op die manier. Dus je bent bij De Fietser geweest, maar je hebt met De Fietser afgesproken dat je daar niks over zegt.
“Ja, als ik dat dan zou bevestigen dan zou dat niet netjes zijn.”
Dat begrijp ik. Heeft het dan nog zin dat ik je een hypothetische vraag stel over een gebouw zoals De Fietser?
“Ja, dat kan.”
Ik heb de indruk dat mocht De Fietser inderdaad in beeld zijn, dat jullie daar ook aanzienlijk meer ruimte hebben. Je zou daar dus de volledige Experience kunnen realiseren, en misschien nog wel meer. Klopt dat?
“Wat wij bezocht hebben is in ieder geval wel groter dan de bestaande ruimte op dit moment. Ik weet niet hoe groot die ruimte precies is.”
Mocht het die hypothetische ruimte worden, heb ik dan goed begrepen dat je dan niet opnieuw door alle vergunningsprocedures hoeft, omdat in feite voor dit pand al een vergunning is afgegeven op basis van een x-aantal bezoekers?
“Nou, dat is niet helemaal helder, dat moeten we nog uitzoeken. Maar dit is natuurlijk wel de keiharde voorwaarde voor elk scenario. Als je nu opnieuw in een vergunningstraject moet komen waarbij je extern moet salderen met stikstof, als dat de enige mogelijkheid is, dan is er dus exact hetzelfde aan de hand als in de bestaande plannen. Dus een voorwaarde voor dit scenario is wel dat je een vergunning krijgt. Voor bepaalde installaties buiten, zoals koeling, heb je misschien ook een vergunning nodig. Er zitten zoveel haken en ogen aan elke andere locatie dan de Mauritskazerne.”
Van 6.000 naar 9.000 m2
Wie tussen de regels door kan lezen weet nu dus dat het pand van De Fietser, de Westhal van ENKA, inderdaad een mogelijk Plan B voor de WFE is. Het is in ieder geval één van de vijf genoemde scenario’s. Als dit doorgaat, kan de 1,2 miljoen euro die aan het architectonisch ontwerp van de Mauritskazerne en de nieuwbouw is uitgegeven als verloren worden beschouwd. In het pand van De Fietser moet ook nog het nodige gebeuren qua ontwerp en verbouwing. In dit scenario zal er dus flink wat geld bij moeten.
De oppervlakte van de Westhal is 9.000 m2, terwijl die van de Mauritskazerne + nieuwbouw 6.000 m2 is. Een verhuizing van het project zou dus betekenen dat er veel meer ruimte komt voor de World Food Experience.
Bewoners uit de ENKA-wijk reageren in de Discord-wijkapp met gemengde gevoelens op een eventuele komst van de WFE. “Zolang er maar niet in de wijk geparkeerd wordt en we er dus geen last van krijgen,” zegt iemand. Een ander: “Dit past niet in een woonwijk waar ook al het station wordt gebouwd. Je komt hier wonen voor de rust en de ruimte. Door zo’n megaproject daar neer te zetten, zal er veel veranderen in de directe omgeving.” Liever zien bewoners betere buurtfaciliteiten, zoals een winkel, café of sportvoorziening.
Naschrift 17 maart 2023: Naar nu blijkt is Plan B De Fietser van tafel. De WCE wordt niet groter, maar kleiner. Of het stopt.