Edese Vos

Bezorgproblemen Ede Stad stapelen zich op

bezorging ede stad
De bezorging van Ede Stad en het Bennekoms Nieuwsblad loopt niet goed. Beeld: Edese Vos (AI).

In zeker 60 straten en/of wijken in Ede en Bennekom wordt de huis-aan-huiskrant niet meer of heel onregelmatig bezorgd. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Edese Vos. Hoe komt dit toch?

De gemeente Ede en BDUmedia beweren dat er “geen gaten in de bezorging zijn” en er “alleen in het buitengebied van Lunteren niet meer wordt bezorgd”. Omdat dit niet matcht met meldingen die de Edese Vos ontving, vroegen we onze lezers om hun straat of wijk door te geven als ze Ede Stad of het Bennekoms Nieuwsblad niet meer ontvangen. En om duidelijk te specificeren of er geheel niet meer wordt bezorgd of heel onregelmatig. Deze oproep plaatsten we ook in de wijkgroepen van Bennekom, Kernhem en Ede-Zuid op Facebook. Dit leverde 60 specifieke meldingen op.

Op basis hiervan kunnen we in ieder geval vaststellen dat de claim van de gemeente Ede en BDUmedia niet klopt. Wij hebben zowel de gemeente als BDU om opheldering gevraagd. Beide partijen hebben niet geantwoord. BDUmedia is 2x gebeld en 2x gemaild met vragen, zowel op het algemene adres als bij hoofdredacteur Norbert Witjes, maar geen enkele reactie. Witjes was wel aanwezig, maar wilde de Edese Vos niet te woord staan en schakelde door naar zijn voicemail. Als er nog een reactie komt zullen we dat melden.

Drie dezelfde edities

BDUmedia staat niet bekend als een heel responsief en klantgericht bedrijf. Dat merkten ook de melders, die vaak geen terugkoppeling ontvingen over wat er met hun bezorgklacht is gebeurd. Soms wordt het huis-aan-huisblad alsnog bezorgd, soms niet, soms pas op vrijdag. Dan weer een week wel, vervolgens twee weken niet. Eén lezer in Ede-Zuid meldde zelfs drie exact dezelfde edities te hebben ontvangen, drie weken achter elkaar.

edestad driedubbele krant

Geen 95, maar 90 procent dekking

Wim Peters van Ede Totaal, een tweemaandelijks sponsored magazine, dat meeloopt als bijlage / reclame bij Ede Stad en het Bennekoms Nieuwsblad, is hier verbaasd over. Of 95% van de oplage daadwerkelijk wordt afgeleverd kan hij niet zeggen, maar bij All-In Verspreidingen, de distributeur in Twello aan wie BDU de bezorging heeft uitbesteed en waar Ede Totaal dus ook in meeloopt, wordt volgens hem gerekend met minimaal 90%. BDU controleert niet zelf of er daadwerkelijk is bezorgd, ook dit is uitbesteed aan de distributeur.

Peters staat daar zelf anders in. “Wij zijn een klein bedrijf en doen dat wel. Als er een klacht is, dan trekken wij ons dat persoonlijk aan. Dan rijden wij er zelf naar toe. Dan checken we twee huizen voorin de straat links en rechts en achterin, zodat we weten of die straat goed is gegaan of niet. Er zijn ook bepaalde wijken waar het verspreidingsbureau geen bezorger heeft, die bezorgen we dan ook zelf. Vaak samen met iemand van 14-15 jaar, die we dan een tientje geven, die loopt dan mee de straat af.”

Voor Peters is het ook commitment aan zijn adverteerders. Als Ede Stad en het Bennekoms Nieuwsblad niet worden bezorgd, raakt dat ook Ede Totaal. De adverteerders betalen en verwachten dus wel een goed bereik.

BDU heeft het afhandelen van bezorgklachten uitbesteed

Navraag bij All-In Verspreidingen leert dat daar nauwelijks klachten binnen zijn gekomen. Een bezorgklacht kan sowieso pas na 20:00 uur op de bezorgdag – voor Ede Stad is dat de woensdag – worden ingediend. Een bezorger krijgt die ochtend of middag een stapel kranten aan huis geleverd en mag er de hele dag over doen om ze te bezorgen. Als er reclame bij zit, moet die zelf nog worden ingevouwen. “Lezers die de krant niet hebben ontvangen kunnen dit melden bij All-In Verspreidingen of BDUmedia, die zet de meldingen dan door, en wij moeten ze afhandelen,” aldus medewerker Pieter.

Om de klantgerichtheid van BDU en All-In Verspreidingen te testen heeft de Edese Vos het klachtenformulier op de website van Ede Stad ingevuld namens de 60 melders in Ede en Bennekom.

melding door edese vos bij bdu
bezorgklacht ede stad bevestiging

Gevraagd of het wel nodig is om ook je naam en e-mailadres achter te laten, zegt Pieter van All-In Verspreidingen dat hij om een klacht af te kunnen handelen voldoende heeft aan een postcode en huisnummer. Het kan dus laagdrempeliger. Tenzij mensen graag een terugkoppeling willen en een controle op de nabezorging, dan is een e-mailadres of telefoonnummer handig. Maar dat zou prima optioneel kunnen zijn in plaats van een verplicht veld. Mensen zijn toch vaak terughoudend om hun privégegevens aan een bedrijf te geven dat vooral geld verdient met reclame.

Een bezorger verdient maar € 3,35 per uur

Wat gebeurt er als een klacht bij All-In Verspreidingen binnenkomt? “Dan gaan wij kijken waar het aan ligt,” zegt Pieter. “In deze periode zijn er heel veel mensen op vakantie, dus het kan zijn dat de bezorger dan ook op vakantie is en dat er geen vervanger is. Het kan ook zijn dat de bezorger slecht bezorgd heeft. Of de bezorger heeft ontslag genomen en we hebben niet direct een vervanger klaar staan die het kan overnemen. Op dit moment hebben we veel bezorgers die opzeggen omdat ze zich nog even willen concentreren op het laatste stukje school. Er kunnen dus verschillende factoren zijn, maar we proberen wel elke klacht op te pakken en te kijken of we het kunnen oplossen.”

Hoe komt het eigenlijk dat er te weinig bezorgers zijn? “Het kan zijn dat mensen liever in een supermarkt of iets dergelijks gaan werken omdat ze vinden dat ze te weinig betaald krijgen of omdat het buiten slecht weer kan zijn. Sommige jeugd blijft liever thuis op de bank zitten. Of ze vinden een wijk te groot qua loopafstand.” De bezorgers ontvangen het minimumloon, wat voor een 15-jarige – de gemiddelde leeftijd van een bezorger – uitkomt op € 3,35 per uur. Soms ietsje meer. Daarbij is meegewogen dat niet elke wijk hetzelfde is. Met een flatwijk ben je natuurlijk sneller klaar dan bij boerderijen in het buitengebied.

De planning is in ieder geval een voortdurende logistieke uitdaging voor het bedrijf dat week in week uit jongeren probeert te verleiden om bezorger te worden. Hoewel er ook gepensioneerden bijspringen.

Dump de kranten maar in de papierkliko

Gezien het werk en het lage uurtarief is het misschien wel verleidelijk voor bezorgers om het huis-aan-huisblad maar gewoon ergens in een papierkliko te dumpen. Dat gebeurde bijvoorbeeld vorige week in een straat in Kernhem. Een bewoonster mailde ons dit filmpje, gemaakt met de deurbelcamera, door.

Ook in Ede-Zuid wordt er door de bezorgers wel eens wat gedumpt, zo meldde een bewoonster op Facebook.

bezorgklacht ede stad

Pieter van All-In Verspreidingen weet te melden dat die daders wel worden achterhaald. “De kranten zijn allemaal gecodeerd,” zegt hij. Maar hoe precies wil hij niet vertellen, om de bezorgers niet wijzer te maken. Als iemand meldt dat er een stapel kranten in de bosjes ligt of in een kliko is gedumpt, dan laat het bedrijf die kranten ophalen door de chauffeurs. “Die kunnen aan de hand van de code zien welke bezorger bij de kranten hoort.” De bezorger krijgt dan als straf een betaalblokkade. Gebeurt het nog een keer, dan volgt ontslag.

Als iemand een bezorgklacht indient, moet de betreffende bezorger zelf nabezorgen. Volgens Pieter gaat dat “9 van de 10 keer goed.” Bezorgers die het regelmatig laten afweten krijgen een gesprek. “Dan is het: hey, je gaat doen waarvoor je wordt betaald, of we gaan op zoek naar een ander.” Zit er op dat moment geen bezorger op die wijk, dan wordt een bezorger uit een aanpalende wijk ingezet. “Maar soms lukt het inderdaad niet om het voor elkaar te krijgen. Wij kunnen geen ijzer met handen breken.”

Lokaal toezicht is wegbezuinigd

Volgens Ria Maliepaard, redactielid van de Edese Vos en kenner van de sociale kaart van Ede, spelen deze problemen al lang. “Bezorging kun je alleen goed op orde houden als je lokaal een toezichthouder hebt die de verdeelpunten, de bezorgers en de straten in het verspreidingsgebied goed kent. En persoonlijke contacten onderhoudt. Tegenwoordig besteden alle kranten (betaald en gratis) de bezorging meestal uit aan derden die vaak niet echt bekend zijn in het gebied, laat staan de bezorgers kennen. Die bezorgen dan meerdere titels. Met de journalistieke bezetting is dus ook de inspectie wegbezuinigd. Een bezorgklacht wordt lang niet altijd meer opgevolgd door een nabezorging.”

Vond je dit artikel interessant?

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos. Deze verschijnt 1x per week. Zo blijf je goed op de hoogte.

 
 


Avatar van Marc van der Woude

Marc van der Woude

Combineert onderzoeksjournalistiek en innovatie om de 'tegenmacht' van burgers te versterken. Verbindt bij de Edese Vos journalisten, bronnen en onderzoekers. Gaat tot het gaatje om transparantie te krijgen.

3 reacties

  • Dag Marc,
    Ik herken dit al heel lang!
    Vorige week voor de zoveelste keer hetzelfde klachten formulier ingevuld.
    Reactie (nog) niet (evenals de vorige keren) ontvangen.
    De krant verdient de naam SUFFERTJE niet. De BDU is een lezers onvriendelijk bedrijf, wil (premium)geld verdienen, aan een bovendien vaak bedroevende journalistiek. Ook de digitale versie van de krant kan en moet veel leesbaarder en makkelijker worden gemaakt!

  • Wij kregen een aantal weken geleden ook een paar keer geen krant in de bus. Ik heb dit toen gemeld en die week erop kregen we die vrijdag de krant. Veel te laat dus. Maar goed. Daarna is het een paar keer weer redelijk goed gegaan, niet op woensdag, maar op donderdag of vrijdag, maar oke er was een krant. Deze woensdag heeft mijn zoon de bezorger flink de wind van voren gegeven. Wij hebben om verschillende redenen de eigenlijke brievenbus dicht, maar naast de deur hangt zo’n blauwe Brabantiabrievenbus, maar na wat gerommel aan de dichte brievenbus werd de krant niet in die blauwe gedaan, nee die werd gewoon aan de andere kant van de deur open en bloot op de kliko’s gelegd. Nu was het mooi weer, maar wat als het regent, of flink waait, dan vliegt die krant in stukken over de straat. Ik hoop dat het die knul nu duidelijk is dat je zo geen kranten kan en mag bezorgen. (mijn zoon heeft zelf vroeger folders bezorgd)

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.