Edese Vos

Op Enka zijn honderden brieven en pakketjes verdwenen

postbezorging op enka
Er gaat iets mis met de postbezorging op Enka. Beeld: Edese Vos (AI).

Op Enka wordt al sinds 6 maart heel onregelmatig post bezorgd. Veel brieven en pakketjes zonder track & trace zijn verdwenen en ook niet meer boven water gekomen.

“Tientallen bewoners ontvangen zelden of geen brievenbuspost en brievenbuspakketjes meer van PostNL. De pakketservice met track & trace lijkt nog wel te werken,” appt Friso Pas naar de Edese Vos. “PostNL geeft geen duidelijkheid en negeert de klachten. Het bedrijf geeft zelfs eigen personeel de schuld in plaats van het serieus te nemen en er iets aan te doen.”

Post weg? Helaas pindakaas

In de Facebookgroep ‘Bewoners op Enka’ is een actief gesprek gaande, gestart door Ilona Hofstede die al dagenlang geen post meer ontvangt. Andere bewoners melden dat ook gescande brievenbuspakketjes kwijt zijn terwijl de app aangeeft dat het wél bezorgd is. De Ede Doet-bonnen zijn op een heel aantal adressen ook niet aangekomen. PostNL geeft op de app deze reacties:

De helpdesk van PostNL geeft aan dat klanten maar gewoon moeten wachten tot er wél bezorgd wordt. Blijft dat uit, dan is er waarschijnlijk een bezorger die het weggooit, denkt het bedrijf. Dat probleem kennen we nog van de bezorging van Ede Stad. Iemand anders kreeg de terugmelding dat het misschien een storing bij het sorteercentrum is. En: “Helaas zegt PostNL dat als we het deze week niet krijgen, we het waarschijnlijk nooit meer zullen krijgen.”

Niet weten waar je aan toe bent

Oftewel: neem maar contact op met de mensen die de post hebben verstuurd om het nog eens op te sturen, in de hoop dat het dan wél aankomt. PostNL koppelt niet terug wat er echt aan de hand is, en dus weet niemand waar hij aan toe is. “Het zou wel fijn zijn als iemand in de keten verantwoordelijkheid neemt,” schrijft een Enka-bewoner.

Het lastige met niet-bezorgde post is dat je niet altijd weet of je iets mist. Bij een besteld product denk je op een gegeven moment: ‘Waar blijft het? Het had er al moeten zijn.’ Maar van allerlei andere brieven weet je niet of ze naar je verstuurd zijn. Je zult een brief van de Belastingdienst of een financiële instelling maar missen. Of de herinnering van een factuur, die opeens aan een incassobureau blijkt te zijn gegeven. Of de uitnodiging voor een belangrijk sollicitatiegesprek. Of een rouwkaart waardoor je iemands uitvaart mist.

Al 250 pakketjes kwijt

Peter Welp is met hulp van een Excelsheet een inventarisatie gestart. Bewoners van Enka kunnen inloggen op Google Docs en de lijst zelf aanvullen. Het aantal vermiste brievenbuspakketjes staat op het moment van schrijven (na minder dan een dag inventariseren) op 240 zonder track & trace, en 10 met, op basis van 77 meldingen. Omdat niet iedereen het meldt, vermoedt Welp dat dit slechts het topje van de ijsberg is.

“Er verdwijnen al sinds drie weken pakketjes en dat is best lang,” zegt hij als de Edese Vos hem belt. “Als je PostNL belt zeggen ze ‘kan gebeuren, wacht nog maar even’ en krijg je een casenummer. En daar hoor je dan niks meer van, je krijgt geen enkele terugkoppeling. Intussen komt de post maar niet en het stapelt zich op. Ik ben inmiddels tien pakketjes kwijt. Dat is heel erg frustrerend.”

Inwoners eisen transparantie van PostNL

De Enka-bewoners zijn er nu klaar mee en eisen transparantie. “We willen van PostNL weten wat voor onderzoeken er plaatsvinden en wat de uitkomsten daarvan zijn,” zegt Welp. “En we willen onze pakketjes en brieven terug. Er zijn mensen die hun afvalpas niet hebben ontvangen of belangrijke papieren. Wij hebben gisteren onze museumjaarkaart betaald; ga ik die dan krijgen of niet?”

“Vandaag, op zondag, liep er een extra bezorger in de wijk, dus ze zijn er wel mee bezig. Ik heb de dingen die ik eerder had besteld en echt nodig heb maar opnieuw besteld. Maar die tweede pakketjes zijn er ook nog niet. Het is een hele rare gang van zaken. Het is een serieus probleem dat nu om collectieve actie vraagt.”

Vooralsnog lijken de bestelproblemen zich te beperken tot Enka. Van andere Edese wijken zijn nog geen meldingen binnengekomen. De Edese Vos houdt het in de gaten.

NASCHRIFT 28 maart 2024: De collectieve actie heeft geholpen. Een deel van de post is alsnog bezorgd. PostNL heeft de gedupeerden excuses aangeboden.

Avatar van Marc van der Woude

Marc van der Woude

Combineert onderzoeksjournalistiek en innovatie om de 'tegenmacht' van burgers te versterken. Verbindt bij de Edese Vos journalisten, bronnen en onderzoekers. Gaat tot het gaatje om transparantie te krijgen.

5 reacties

  • Ik ben ook de ontvanger van zo’n brievenbuspakje wat wel afgeboekt werd maar niet geleverd. De afzender heeft contact gezocht met PostNL en verzocht om een onderzoek te doen naar het pakje (waarmee PostNL tenslotte adverteert dat dit zo de gebruikelijke weg is).

    Reactie van PostNL: Ik zie dat het om een brievenbuspakje gaat, het pakketje staat op geleverd, helaas doen wij geen onderzoek naar brievenbuspakjes. En daar mag je het dan mee doen.

    PostNL schrijft overigens zelf op hun site dat dit soort brievenbuspakje al op voorhand worden gescand en als bezorgd geboekt worden en daarna pas daadwerkelijk met de bezorger mee gaat. Maar als het pakje dan tóch niet wordt geleverd verschuilen ze zich snel achter het feit dat ie als bezorgd geboekt staat. Hele kromme praktijken van PostNL.

  • Eigenlijk vraagt PostNL er dus om een permanente webcam te installeren om te kunnen bewijzen dat een bestelling NIET bezorgd is. Terwijl de tarieven er wel iedere keer worden verhoogd, en het aantal levermomenten verminderd.

  • Inmiddels is men druk bezig de post te bezorgen en hebben we een chocolade reep ontvangen met een briefje van de bezorgers waarin ze hun excuses aanbieden

  • Wat ik uit het verleden weet is dat de post door post.nl in wijken is ingedeeld. Daarbij is bekend welke straat in welke wijk thuishoort. Iedere dag lopen de postbezorgers een of soms twee (kleine) wijken om de post te bezorgen. Het heeft de voorkeur om zoveel mogelijk met vaste combinaties postbezorger/wijk te werken als dat mogelijk is. Het is bij post.nl dus bekend welke bezorger op een bepaalde dag welke wijk loopt.

    Misschien veel werk, maar het lijkt me een goed startpunt voor een onderzoek. Er van uitgaande dat indeling van wijken nog steeds op dezelfde manier gebeurt.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.