Edese Vos

PostNL zegt sorry: Milka voor alle gedupeerden

postbezorging op enka 2
PostNL zegt 'sorry' met een Milkareep voor de Enka-bewoners. Beeld: Edese Vos (AI).

De collectieve actie van inwoners op Enka, waarbij ook de Edese Vos werd ingeschakeld, heeft gewerkt. PostNL heeft een deel van de verdwenen post en pakketjes alsnog bezorgd, met een reep Milka om het goed te maken.

Veel adressen ontvingen al drie weken geen post en pakketjes meer, terwijl PostNL bij individuele klachten geen thuis gaf. Uit een inventarisatie op zondagmiddag bleek al snel dat er maar liefst 250 pakketjes verdwenen waren. Toen bewoners collectief in actie kwamen en de Edese Vos er over schreef, kwam PostNL opeens wel in beweging.

De Edese Vos nam contact op met de perswoordvoerder van het bedrijf. Deze antwoordde na intern overleg geschrokken: “Naar aanleiding van de signalen van de bewoners heeft deze wijk onze aandacht. Zo hebben wij de bezorger gesproken en zijn wij langs de deuren en met de bewoners in gesprek gegaan. Het goede nieuws is, dat met inzet van extra bezorgers, vandaag alle vertraagde post alsnog wordt bezorgd.”

‘Postbode wordt ontslagen’

In de Facebookgroep ‘Bewoners op Enka’ verschijnen inmiddels meerdere berichten dat een deel van de post inderdaad bezorgd is. Bewoner Nico Sproncken bevestigt dat er iemand van PostNL langs de deuren is geweest om op basis van de inventarisatie na te gaan wie nog welke poststukken mist. “De betrokken postbode was ingehuurd via een ander bedrijf en wordt ontslagen. PostNL wil het gaan het oplossen, zeggen ze.”

“Ik krijg net negen van de tien vermiste pakketjes in de bus,” meldt Peter Welp. “Ik zag net wat mensen bij de appartementen aan de Akulaan druk in de weer met het uitzoeken van grote postzakken. Hopelijk onze vertraagde post,” schrijft iemand anders. “Wij hebben zojuist één van de drie niet bezorgde poststukken gekregen. Werd met een busje gebracht,” aldus een derde bewoner.

Muizen houden ook van brownies

Leah Nicolai schrijft: “Mijn post is ook binnengekomen. Ik ben wel heel benieuwd waar het heeft gelegen, want er zat een brievenbuspakketje brownies in en deze zijn volledig aangevreten door muizen.”

Er zijn ook bewoners die nog niets hebben ontvangen of nog steeds enkele brieven en pakketjes kwijt zijn. De inventarisatie in Excel is met 12 nieuwe adressen aangevuld, maar het aantal verdwenen pakketjes loopt wel gestaag terug. Peter Welp, de opsteller, betwijfelft of dat veel zegt. “De lijst was bedoeld als signalering, niet als statuslijst. PostNL moet het nu zelf weer doen op basis van de individuele meldingen. Ik ben niet de klantenservice 2.0.” Of daadwerkelijk alle verdwenen post boven water komt is dus nog even afwachten, maar er is tenminste beweging in de wijk.

Als goedmakertje kreeg elk adres waar de post is uitgebleven een excuusbrief van PostNL met een reep Milka. Sommigen hadden Oreo, anderen Gebroken Hazelnoten.

excuusbrief postnl milka

Marc van der Woude

Combineert onderzoeksjournalistiek en innovatie om de 'tegenmacht' van burgers te versterken. Verbindt bij de Edese Vos journalisten, bronnen en onderzoekers. Gaat tot het gaatje om transparantie te krijgen.

6 reacties

  • De prachtige tekst van de excuusbrief laat zien dat de wereld een stuk leuker zou zijn als voortaan alle brieven geschreven zouden worden zonder tussenkomst van communicatiemedewerkers. 🙂

    • Het was een schattig briefje. Maar geeft mij toch het gevoel dat ze er in de hogere regionen van PostNL lak aan hebben dat onze post niet bezorgd was en dat de mensen op de werkvloer met alle inspanning het probleem hebben opgelost.

      • Dat idee heb ik ook heel vaak gehad. Je wordt door zo’n Sara of wat dan ook voor een computer te woord gestaan. En het ergste is: dat ding snapt de helft van je vragen niet. 😡

  • Ook ik ben gedupeerde, maar heb niks van PostNL gehoord of ontvangen. Contact opgenomen; alle gedupeerden volgens hun systeem hebben excuusbrief ontvangen (en milkareep). Ik niet dus, daar kunnen ze verder niks aan doen, behalve excuses… Nu maar hopen dat de post ‘normaal’ op tijd wordt bezorgd!

  • Geen Milka gezien, geen excuses ontvangen. Al heb ik meerdere keren contact met klantenservice van PostNL over mijn “verdwenen poststukken” opgenomen en klachten ingediend.

    • Dat staat ook in het artikel, dat nog niet alle poststukken boven water zijn. We houden het in de gaten. Als het probleem blijft, en meerdere Enkabewoners daarover aan de bel trekken, pakken we het opnieuw op.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.