Ede heeft zich in de top van een nieuw landelijk lijstje weten te vestigen: die van de gemeenten met de meest flitsende flitspalen.
De nieuwe flitspaal aan de N224 ter hoogte van de kruising Laarwoud richting Arnhem staat, hoewel nog geen jaar in dienst, nu al op de zesde plek van meest lucratieve flitspalen van Nederland. Dat meldt de NOS op basis van gegevens van het CJIB dat de boetes uitdeelt.
De digitale flitspaal werd op 28 november 2022 actief en handhaaft op de snelheidslimiet van 50 km/uur en het negeren van rood licht. Gedurende drie jaar wordt de verkeerssituatie bij Kernhem gemonitord in de hoop dat op deze drukke toegangsweg de verkeersveiligheid verbetert. In de eerste vier maanden van 2023 werden op deze plek 10.603 automobilisten geflitst.
Ede deed het sowieso al goed op flitsgebied. De digitale flitspalen in de gemeente beboeten jaarlijks zo’n 75.000 automobilisten die te snel rijden en zo’n 1.800 automobilisten die door rood licht rijden.
Hier moet je oppassen in Ede
De meest actieve flitspalen in onze gemeente staan in het noordoosten bij Harskamp en Otterlo. De flitskampioen is de paal aan de N310 Otterloseweg in Harskamp, direct gevolgd door de paal aan de N310 Arnhemseweg in Otterlo. Ook de palen aan de N310 Dorpsstraat/Harderwijkerweg in Harskamp, de Dr. Willem Dreeslaan in Ede bij het ziekenhuis, de Keesomstraat bij de Galvanistraat en de Molenstraat doen het goed. In Bennekom moet je uitkijken voor de paal aan de Van Balverenweg.
In totaal worden er jaarlijks meer dan drie miljoen overtredingen geregistreerd met flitspalen. Dat blijkt uit een overzicht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid op basis van gegevens van het CJIB. Het Openbaar Ministerie vervangt en verplaatst de komende tijd een groot aantal flitspalen. Op dit moment staan er ruim 600 in Nederland, maar het merendeel is aan vervanging toe. De nieuwe digitale camera’s hebben de nieuwste technieken en kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren.
Wat is het flitsbeleid in Nederland?
Op sommige plekken worden ze nu weggehaald, omdat daar niet meer te hard wordt gereden. Zo’n honderd flitspalen in Nederland veranderen daarom van plek. Over drie jaar verwacht het OM het aantal vaste flitspalen te hebben uitgebreid naar 650. Die controleren op snelheid en op rijden door rood. Daarnaast komen er veel meer flexflitsers, die iedere paar maanden op een andere plek staan. Daarvan zijn er nu 28 in Nederland, dat worden er 125. Verder zet het OM nog eens 50 camera’s neer om mensen te betrappen die hun telefoon gebruiken terwijl ze achter het stuur zitten.
Het Openbaar Ministerie vindt dat verkeersboetes de afgelopen jaren te veel zijn gestegen in vergelijking met boetes voor andere overtredingen. Toch wil het kabinet de boetes ook komend jaar weer flink verhogen. Demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid zegt dat ze anders moet bezuinigen op de politie en het OM. Die vinden dat alleen het handhaven van de verkeersveiligheid zou moeten tellen en dat een flitspaal hooguit een laatste redmiddel is.
Als in héél Ede zelf nu eerst 8 extra flitspalen zouden komen met mogelijke uitbreiding ervan naar 14 daarbuiten, dan pas kunnen we zeggen dat we méér verkeersveilig zijn.