Edese Vos

Met 150 km/u door Ede – hoe hardrijders hun gang gaan

knoerthard over de kastelenlaan
Knoerthard over de Kastelenlaan. Beeld: Edese Vos (bewerkt).

Op de Keesomstraat en Kastelenlaan wordt al jaren gevaarlijk hard gereden. Bewoners trekken aan de bel, maar er verandert niets. Het Instagram-account van een jonge motorrijder laat zien hoe extreem het gedrag inmiddels is geworden.

Op zijn timeline deelt de anonieme motorrijder @duke390nl hoe hij met snelheden tot 152 km/u door de bebouwde kom van Ede raast. Zijn video’s zijn opgenomen met een actioncam op de helm en tonen het dashboard, het motorgeluid, en herkenbare plekken in Ede, Veenendaal en Rhenen. De video van 29 mei 2025 over de Kastelenlaan levert ruim 1400 likes op. “Kleine overtreding kan geen kwaad”, schrijft hij erbij.

Wat voor sommigen stoer lijkt, is feitelijk een strafbaar delict. Snelheden als deze – driemaal de toegestane limiet – vallen onder roekeloos rijgedrag en kunnen leiden tot rijontzegging, strafvervolging en zelfs gevangenisstraf. Maar @duke390nl is niet de enige, en dit is geen incident.

Een racebaan in een woonwijk

Bewoners van de terrasflats langs de Kastelenlaan waarschuwen al jaren voor het gevaar op hun straat. In een recente brandbrief aan de gemeenteraad schrijven zij:

“Soms lijkt het wel of er straatraces gehouden worden, zo gaat men tekeer! Door de hoge snelheden is er ook veel geluidsoverlast. Motoren razen voorbij, onze huisdieren vluchten naar binnen. Moeten er dan eerst doden vallen?”

Hun frustratie is gericht op een keten van verantwoordelijkheden waar niemand de regie lijkt te nemen. De politie handhaaft pas op verzoek van de gemeente, het Openbaar Ministerie weigert flitspalen te plaatsen zonder ernstige ongevallen, en de gemeente wijst weer naar politie en OM. Vijf jaar geleden stelde GemeenteBelangen al vragen over deze situatie, maar structurele maatregelen – zoals trajectcontrole of snelheidsremmers – bleven uit.

De Kastelenlaan en Keesomstraat zijn breed, recht en overzichtelijk – een overblijfsel uit de tijd dat dit de hoofdroute was tussen Barneveld en de A12. Volgens gemeentelijke cijfers ligt de zogenoemde ‘V85’ – de snelheid die 85% van de voertuigen niet overschrijdt – op 70 km/u, met uitschieters tot 135 km/u. Dat terwijl het een ontsluitingsweg is midden in een woongebied, waar 50 km/u geldt. Vooral ’s avonds en ’s nachts sjezen motoren en auto’s met hoge snelheid langs.

Social media en bravoure

Tegen deze achtergrond zijn de filmpjes van @duke390nl een alarmerend bewijsstuk. Hij rijdt herhaaldelijk veel te hard en probeert waar mogelijk de 150 km/u aan te tikken, op wegen met kruispunten, oversteekplaatsen en tegenliggers. In één video jaagt hij op de linkerweghelft langs een andere auto. “Engels stukje weg meegepakt,” schrijft hij.

De reacties onder zijn video’s lopen uiteen van afkeuring tot aanmoediging:

“Wat een debiel. Ga zo door.”
“Dat stukje heeft mij m’n rijbewijs gekost.”
“Ziek snel, maar ze flitsen daar vaak – kijk uit.”
“Je rijdt bij mij door de straat. Ga je lekker?”

Het fenomeen is niet nieuw. Uit onderzoek blijkt dat 38 procent van de gevallen van gevaarlijk rijden wordt veroorzaakt door jongeren tussen de 17 en 25 jaar, terwijl deze groep slechts zeven procent van de rijbewijshouders vertegenwoordigt. Eén op de drie jonge bestuurders deelt risicovol gedrag op sociale media. De drang om indruk te maken en likes te krijgen weegt voor sommigen zwaarder dan veiligheid of verantwoordelijkheid. Dit wordt versterkt door algoritmes die risicogedrag belonen met bereik.

Toch blijkt dat 89% van de jongeren het afkeurt als iemand risicovol rijgedrag toont op sociale media, het heeft dus geen brede steun. In een onderzoek van TeamAlert geven jongeren aan dat ze bij een overtreding liever door hun omgeving worden aangesproken dan door de politie – hier ligt dus een schone taak en een kans.

Wie spreekt de wegpiraat aan?

De Edese Vos heeft de beelden, het profiel en de reacties van @duke390nl veilig gesteld en geanalyseerd. Het kostte weinig moeite om een voor naaste bekenden herkenbaar profiel van de wegpiraat op te stellen:

  • Woonachtig in Ede (of Veenendaal)
  • Leeftijd: 20-24 jaar
  • Motor: KTM Duke 390, kilometerstand iets boven de 10.000.
  • Uiterlijk: Handschoenen Alpinestars SP8, zwarte jas, GoPro-mount
  • Sleutelhanger: ‘NOT TODAY’ en ‘The key to happiness’
  • Muziekstijl: metalcore en deathcore (o.a. Bring Me the Horizon, Chelsea Grin)

Boven het account staat ‘AI generated’ als een mogelijke disclaimer, maar de beelden zijn authentiek. Ken jij deze jongen? Spreek hem aan. Wijs hem op de risico’s en de gevolgen. De politie laat op vragen van de Edese Vos weten: “De video’s zijn bij ons bekend en we hebben het in behandeling.”

Avatar van Edese Vos

Edese Vos

Scherpe oren, scherpe ogen, scherpe neus en scherpe tanden, maar wel goedhartig en aaibaar. Pels in de luis van de Edese macht. Trotse deelnemer aan de Edese 'big five' en niet van plan zijn plek af te staan aan de wolf. Eet af en toe een kippetje.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan Koops
Johan Koops
20 dagen geleden

Ook op de Parklaan gebeurt dit geregeld. Niet alleen door motoren, ook af en toe door auto´s.
Lijkt op straatrace, soms heel laat ´s avonds. Er wordt sowieso vaak te hard gereden op deze nieuwe weg.

Sjoerd Brandsma
Sjoerd Brandsma
Antwoord aan  Johan Koops
20 dagen geleden

Er wordt ook door heel veel (jonge) fietsers overgestoken op de Parklaan.

E vd Lagemaat
E vd Lagemaat
20 dagen geleden

Hetzelfde geldt voor de Veenderweg en Klaphekweg. Op die korte stukjes wordt ook enorm doorgetrokken incl. de bijbehorende geluidsoverlast.

Ik weet dat volgens mij óf GroenLinks óf SP langs de deuren is gegaan bij de omwonenden met een handtekeningenactie. Dit om te kijken of ze hier iets tegen konden doen. Maar daar is helaas nooit meer iets van vernomen.

Sjaan
Sjaan
Antwoord aan  E vd Lagemaat
17 dagen geleden

Als je reageert richting de gemeente doen ze niks. Met de reden dat de Klaphekweg een doorgaande weg voor ambu politie en brandweer is moet je hier genoegen mee nemen. Veel kinderen fietsen hier vanwege die fietstunnel… in Ede moet er eerst een dode vallen. Net als dat ze de rotondes niet aanpassen. Iedere week is ‘t raak… ook te hard rijden speelt hier mee. Ik hou soms mijn hart vast. Wachtend op die klap. Bizar dit weer.

Droopy
Droopy
20 dagen geleden

De weg is vroeger aangelegt als een 70kmh weg, er zijn met de tijd hier en daar wat veranderingen geweest op kruispunten maar de rechte brede weg vraagt nog steeds een hogere snelheid als 50kmh, tja en dan kunnen sommige mensen zich niet inhouden. Extremen als deze kom je overal tegen en kan je niet voorkomen. er zou wel wat meer gecontoleerd kunnen worden met bijvoorbeeld mobiele flitspalen en deze regelmatig verplaatsen.

Harm Tim
Harm Tim
19 dagen geleden

Wat te bedenken, dat ze vanuit de richting Wageningen komen en onder de stadspoort door komen, richting Ede/veldhuizen, met veel lawaai open uitlaten. En dan in de late uren, nacht.

Hans
Hans
18 dagen geleden

Zelfde verhaal hier op de N224 tussen Veldhuizen en Kernhem. Vol gas van het ene naar het andere stoplicht. Op tijd in de remmen voor de flitspalen. Zielige gastjes met knetterende uitlaten. Hoe meer lawaai, hoe groter het ego. In t-shirt en korte broek op de motor. Echt niet wijs.

Andries van Dort
Andries van Dort
18 dagen geleden

De V85 norm is niet bedoeld voor de excessen / doden / gewonden. De norm is wat hij zegt: 85% van de deelnemers houdt zich aan de snelheid. Pas als 1 op 7 zich structureel misdraagt/ongelukken veroorzaakt is er een aanleiding. Knap om die grens ooit te halen.

Als bewoners hebben we een andere norm / richtlijn nodig. Bijv. de gereden maximum snelheid? Of het aantal ongelukken per jaar?

Wim
Wim
16 dagen geleden

Keer op keer blijkt dat gedeelde verantwoordelijkheid leidt tot niets doen. Als er dan iets rampzaligs gebeurt vraagt iedereen zich opeens af hoe dat kon gebeuren.

Moon
Moon
16 dagen geleden

We willen heel graag dat de N224 niet alleen bij Kernhem 50 is, maar ook tot het kruispunt met de 304. Zonder meer stoplichten te plaatsen. Maar nee, dat zou de doorstroming belemmeren… Burgerbelangen was er zeer fel op tegen… Toch weer een dode gevallen vorige week… maar ook hier doen ze niets aan. Maar bij Kernhem daar is het 50 en om de haverklap een stoplicht, daar kan het wel… en daar is het niet dat de doorstroming belemmerd wordt… Meten met twee maten is gemeente Ede goed in.

V Beek
V Beek
16 dagen geleden

Is het nu zo moeilijk om een flitskast (gelijkend) neer te zetten. En af en toe een nacht een flitswagen neer te zetten. Zelfs op de Klinkenbergerweg staat een oude paal maar werkt zeker preventief, zo ook op de Veenderweg.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.

 
 
11
0
Wat denk jij? Laat een reactie achter.x