Waarom pollt de Edese Vos regelmatig? Doet dat geen afbreuk aan serieuze onderzoeksjournalistiek? Een vraag die we regelmatig krijgen en die een helder antwoord verdient.
Allereerst: waar we een poll niet voor gebruiken: voor representatief onderzoek onder de Edese bevolking. Daarvoor heb je een groot aantal respondenten nodig, voor de volwassen Edese bevolking van 100.000 inwoners ruim 2300. Ook dient zo’n survey te voldoen aan een aantal wetenschappelijke standaarden. Daar zet je dan idealiter een gespecialiseerd bureau voor marktonderzoek op en daar hebben we de financiële middelen niet voor.
Je kunt je ook afvragen hoe zinvol dit soort kwantitatief onderzoek op basis van enquêtes is. Professionele marketingbureaus en opiniepeilers zitten er geregeld wat naast. De gebruikte onderzoekssystematiek en de manier waarop je iets vraagt kunnen onbedoeld sturend zijn. Een gevleugelde uitdrukking is: “Lies, damned lies, and statistics.” Om maar aan te geven dat je met statistieken alle kanten op kunt.
Waar gebruikt de Edese Vos polls dan wel voor?
- We gebruiken polls voor engagement, om onze lezers heel direct te betrekken bij wat we uitzoeken. Bij de Edese Vos kunnen inwoners zelf meebepalen welke onderzoeken prioriteit hebben.
- We gebruiken polls voor feedback, om uit te vinden hoe lezers onze artikelen, de website, nieuwsbrief e.d. waarderen, dus hoe we onze producten en diensten kunnen verbeteren.
- We gebruiken polls om behoeften uit te vragen, zodat we artikelen en andere diensten daar goed op kunnen laten aansluiten.
- We gebruiken polls om de meningen van mensen te polsen over politieke en maatschappelijke kwesties die in Ede spelen. Soms leidt dit tot een journalistiek of opiniërend artikel, zoals de resultaten van de poll over burgemeester Verhulst. Deze resultaten zijn altijd indicatief, niet representatief.
Polls zijn vooral indicatief
Een poll is dus per definitie geen representatief onderzoek en die pretentie hebben we ook niet. Het is altijd indicatief. Zelfs met deze nuancering kunnen de uitkomsten heel bruikbaar zijn. Als je 100 respondenten hebt op een bevolking van 100.000 mensen, moet je statistisch uitgaan van een foutenmarge van 10 procent. Dat geeft nog steeds een heel bruikbare indicatie.
Dat geldt trouwens ook voor marktonderzoek waarbij je kwalitatieve diepte-interviews met mensen uit je doelgroep afneemt. Met vijf goed voorbereide interviews met de juiste vragen haal je in de praktijk al 80 procent van de feedback op die je nodig hebt om een vervolgstap te kunnen zetten. De Edese Vos gebruikt surveys/polls en diepte-interviews naast elkaar, dus aanvullend.
Daarnaast kun je door gebruik te maken van al bestaand onderzoek of door ook mensen buiten je directe lezersdoelgroep een poll voor te leggen, het beeld aanscherpen of nuanceren.
Lezers van de mail hebben stemrecht
Ten slotte: alleen mensen die zich hebben ingeschreven op de mail van de Vos kunnen deelnemen aan de polls en hebben dus ‘stemrecht’. Die persoonlijke betrokkenheid vinden we belangrijk. We zetten dus geen polls op de website. De uitkomsten van polls worden altijd transparant teruggekoppeld aan lezers van de mail, met volledig inzicht in de resultaten.
Ook zijn de polls van de Edese Vos altijd kort en bondig. Je kunt ze gegarandeerd binnen één minuut doen. We pollen liever vaker en kort, dan minder vaak en lang. Iedereen heeft een hekel aan lange enquêtes, toch?
Mij is eerlijk gezegd nog nooit een poll opgevallen. Zit deze in de nieuwsbrief?
In de eerste drie maanden na de start van de Edese Vos hebben we regelmatig gepolld. Daarna een tijdje niet. Deze week komt er weer een poll. Deze wordt alleen in de nieuwsbrief vermeld.