Edese Vos

Gemeente pakt rotonde Zandlaan aan

csm A Rotonde Zandlaan 284a0ab6b6
De maatregelen die de gemeente op de rotonde neemt. Beeld: Gemeente Ede.

De gemeente Ede neemt op korte termijn maatregelen om de verkeersveiligheid op de rotonde aan de Zandlaan te verbeteren.

Op 7 oktober 2024 belegde het college een ‘woordvoerdersoverleg’ (voor de verkeerswoordvoerders van de fracties in de gemeenteraad) om de crisis rond de ‘horrorrotonde’ te bezweren.

Deze bijeenkomst was besloten en onttrok zich hiermee aan de transparantie die van college en gemeenteraad mag worden verwacht. Het roept vragen op over hoe open de gemeente het proces wil houden.

Vandaag is het gespreksverslag toch vrijgegeven. Hierin erkent de gemeente de onveiligheid van de rotonde, vooral voor fietsers. Er zijn al enkele noodmaatregelen genomen, maar nu komen er nog meer aanpassingen.

Problemen bij de rotonde:

  • Auto’s rijden vaak te hard en zien fietsers slecht aankomen.
  • Het is niet altijd duidelijk dat fietsers in beide richtingen voorrang hebben.
  • In de avondspits zijn er meer gevaarlijke situaties dan in de ochtend, omdat auto’s sneller rijden en er minder fietsers tegelijk oversteken.

Wat gaat de gemeente doen?

De gemeente heeft advies gevraagd aan verkeersbureau Goudappel. Zij adviseren om de rotonde aan te passen, zodat auto’s minder snel rijden en fietsers beter zichtbaar zijn. Als dit niet lukt, moet de gemeente misschien beslissen dat auto’s voorrang krijgen in plaats van fietsers.

Korte termijn maatregelen:

De komende maanden voert de gemeente alvast de volgende maatregelen uit:

  1. Extra markeringen op de weg om het zicht op fietsers te verbeteren.
  2. Een verhoogde strook om auto’s langzamer te laten rijden.
  3. Rubberen drempels om de snelheid van auto’s te verlagen.
  4. Ribbelstroken om de snelheid van fietsers te verlagen.
  5. Meer lantaarnpalen en fellere verlichting voor beter zicht in het donker.
  6. Een doorgetrokken streep op het fietspad om inhalen te voorkomen.
  7. De snelheid op de Zandlaan wordt verlaagd naar 30 km/u.

Na een paar maanden meet de gemeente of deze maatregelen werken. Daarna bespreekt de gemeenteraad de volgende stappen.

Bewoners niet betrokken

Marco te Brömmelstroet, mobiliteitsdeskundige en initiatiefnemer van de burgeractie voor een veiligere rotonde, reageert:

“Het is goed om te zien dat de gemeente nu stappen zet om deze plek veiliger te maken. De analyse en de voorgestelde maatregelen zijn over het algemeen zinvol. Al denk ik dat een doorgetrokken streep voor fietsers en een kruisvak voor auto’s weinig effect zullen hebben. Ik ben vooral opgelucht dat er in deze periode geen ernstige ongelukken zijn gebeurd. Misschien heeft alle aandacht mensen toch alerter gemaakt.”

Hij heeft wel een verbeterpunt: “Het is jammer dat er geen contact is geweest met de groep bezorgde burgers die hier al eerder mee bezig was. Dit laat zien hoe de gemeente Ede omgaat met haar eigen participatiebeleid. Veel van de problemen en oplossingen waren al door deze groep benoemd. Als de gemeente haar inwoners serieus had genomen, hadden de maatregelen eerder ingevoerd kunnen worden en hadden mensen zich meer betrokken en gehoord gevoeld.”

Edese Vos

Scherpe oren, scherpe ogen, scherpe neus en scherpe tanden, maar wel goedhartig en aaibaar. Pels in de luis van de Edese macht. Trotse deelnemer aan de Edese 'big five' en niet van plan zijn plek af te staan aan de wolf. Eet af en toe een kippetje.

5 reacties

  • Ik vind ribbelstroken voor de fietsers (punt 4) een slecht idee. Er is in Ede nauwelijks een fietspad te vinden zonder onnodige randjes, scheuren of bobbels. Het fietsgemak gaat er niet op vooruit dus stappen mensen weer makkelijker in de auto.

  • Een 30 km zone voor de auto’s zodat ze langzamer de rotonde naderen? Terwijl de e-bikes, fatbikes, slim bikes, bakfietsen, scooters gemiddeld met de hoogstste snelheid over de rotonde rijden zonder hierbij om zich heen te kijken. Terwijl kijken wél van de automibilist wordt verwacht.

    Het zou mooi zijn als de verkeersstromen gescheiden worden. Zoals dat bij de Parklaan met een fietstunnel is gerealiseerd. Dit komt verkeersveiligheid en doorstroming doorgaand verkeer ten goede. Defensief rijgedrag onrbreekt totaal bij de tweewielers.

  • Wat mij opvalt is dat de Baron van Wassenaerlaan van de tekening is verdwenen. Dat is ook een probleem, als je van de rotonde komt en meteen rechtsaf de Baron van Wassenaerlaan in gaat, ook slecht zicht. En de 30 km zone is voor de Bühne lijkt mij, wie rijdt daar harder?

    • Er wordt daar volop hard gereden. En totaal geen oog voor de omgeving.
      Gevolg? Ongelukken dus.
      Ga maar eens een avondje daar staan. Dat hebben betrokken bewoners ook gedaan.

  • Het zou de gemeente sieren als ze gewoon toegeven dat ze alweer gefaald hebben bij aanleg van een rotonde. De zogenaamde verkeersdeskundigen die werkzaam zijn in Ede werken hun plannen alleen maar uit achter een pc. Theorie en praktijk zijn twee verschillende zaken, maar dat snappen ze niet bij de gemeente. Nu gaan ze weer onzinnige lapmiddelen toepassen (miljoenen uitgeven) om tot de conclusie te komen dat alles klopt volgens de regels en we er maar aan moeten wennen.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.