De Edese Vos heeft twee prijzen gewonnen in de Accelerator Light van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
Vorige maand, al voor de lancering, ging de Edese Vos er met de prijs voor het beste concept of prototype vandoor. Gisteren kwam daar nog een erkenning bij voor de pitch van het business model en de waardepropositie. Marc van der Woude (Emerge Media) ontwikkelde het concept van de journalistiek-maatschappelijke start-up.
De Accelerator Light is een innovatieprogramma van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ) dat van oktober tot en met februari liep. Het team van de Edese Vos nam hier aan deel om enkele hypotheses goed te testen met hulp van ervaren innovatiecoaches.
Wat is design thinking?
De aanpak is gebaseerd op ‘design thinking’, een methode om problemen op te lossen. Je ontwikkelt daarin een concept of prototype. Dat is een eenvoudig experimenteel model van een oplossing, op basis waarvan je je ideeën en aannames kunt testen. Zo heeft de Edese Vos een prototype gemaakt van het beeldmerk en die getest door feedback te vragen uit de doelgroep. Ook de mail van de Edese Vos is een prototype, evenals de website. We drukken daarmee uit wat we beogen en testen of mensen dat herkennen. Op basis van die feedback voeren we verbeteringen door. Zo hebben we afgelopen week de website laten analyseren door twee user interface designers, die heel gericht verbeterpunten aangaven.
De waardepropositie is datgene wat je onderscheidt. Welk gevoeld probleem lost de Edese Vos op? Welke oplossing of waarde levert de Edese Vos voor inwoners van Ede? Wat doet de Vos wat anderen niet of onvoldoende doen? Bij het business model gaat het over de bouwstenen van je concept en hoe je deze goed kunt doordenken en verbeteren.
De Edese Vos is een lokale start-up die de invloed van inwoners op de toekomst van Ede wil versterken. Twee weken geleden verscheen hierover dit persbericht.
NASCHRIFT 25 oktober 2023: Villamedia, het vakblad voor journalisten, publiceerde een uitgebreid verhaal over de Edese Vos.