Het belangrijkste politiek-maatschappelijke nieuws van de afgelopen week in 7 punten, samengesteld door de redactie van de Edese Vos.
Na een proefperiode is het weekoverzicht ‘De week van Ede’ nu een vaste rubriek op de Edese Vos. Het verschijnt in principe op zaterdag, maar in drukke perioden of vakanties kan dit afwijken.
- Opening station Ede-Wageningen
Na een jarenlange voorbereiding en de nodige tegenslagen is het nieuwe station Ede-Wageningen gisteren officieel geopend voor reizigers. Het station dient als belangrijk OV-knooppunt en visitekaartje voor de stad. De komende twee jaar wordt er nog volop op en rond het station gewerkt, de definitieve oplevering is in het voorjaar van 2026. - Kostenoverschrijding bij stationsgebied Ede
Het nieuwe stationsgebied kent wel een kostenoverschrijding van 32 miljoen euro boven de begroting, voornamelijk door onvoorziene omstandigheden zoals de aanwezigheid van zandhagedissen, prijsinflatie en materiaaltekorten. De gemeente Ede heeft aanvullende financiering van de provincie en het Rijk verkregen om het project te kunnen voltooien, en een flink deel betaalt de gemeente zelf. - Ede stimuleert fietsgebruik
Ede zet in op verkeersveiligheid en een betere concurrentiepositie van de fiets tegenover de auto met plannen voor een veiliger en aantrekkelijker fietsnetwerk. Er is aandacht voor onderhoud, routeverbeteringen en het scheiden van verkeer, maar realisatie vergt tijd en samenwerking met diverse partijen. - Impasse bij nieuwbouwproject De Klinkenberg
De sloop en nieuwbouw van De Klinkenberg in Ede stagneert door financiële onenigheid tussen de ontwikkelaar en bouwer, zo onthulde de Edese Vos afgelopen najaar. Ondanks de vraag naar appartementen, vertraagt het project, wat leidt tot zorgen bij de gemeente en ongemak voor omwonenden en woningzoekenden. De ChristenUnie heeft deze week raadsvragen ingediend. - Voorstel voor meer fractievolgers in Ede
Ede overweegt een regelwijziging om buiten de kandidatenlijst om ook andere personen als fractievolger te benoemen, om politieke partijen te helpen bij het vinden van geschikte kandidaten voor hun werkzaamheden in de gemeenteraad. - Zorgen over Wethoudersbuurt
GroenLinks uit zorgen over de situatie in de Wethoudersbuurt, waar bewoners zonder vervangende huisvesting zitten door geplande sloop voor nieuwe woningen. De partij roept op tot betere voorbereiding en communicatie in toekomstige projecten. - Foodvalley-gemeenten versterken samenwerking energievoorziening
Gemeenten in de Regio Foodvalley gaan meer samenwerken en informatie uitwisselen met netbeheerders om het regionale energiesysteem te verbeteren, met oog op de toekomstige groei en uitdagingen in energievoorziening.
Station Ede-Wageningen betekent een flinke upgrade voor Ede
De belangrijkste verbeteringen van het nieuwe station:
1. Brede reizigerstunnel: Reizigers die het station betreden, zullen direct de brede, obstakelvrije tunnel opmerken die in sterk contrast staat met de vroegere, smalle tunnel. Deze verbetering maakt het station toegankelijker en navigeerbaarder.
2. Uitgebreide fietsenstalling: Er is een nieuwe, grote fietsenstalling beschikbaar voor 5500 fietsen, inclusief een Fiets & Service-punt voor reparaties en OV-fietsen. Dit faciliteert een vlottere transitie van fiets naar trein.
3. Verbeterde instapfaciliteiten: Met bredere trappen, roltrappen, en liften is het in- en uitstappen bij de treinen aanzienlijk verbeterd, waardoor de doorstroming van reizigers sneller verloopt.
4. Toekomstige parkeergarage: Hoewel nog in ontwikkeling, belooft de aanstaande parkeergarage met ruimte voor vijfhonderd auto’s een significante verbetering voor automobilisten. Voorlopig is er een alternatieve parkeerplaats achter de Frisokazerne.
5. Nieuwe winkelgelegenheden: Het station verwelkomt zijn eerste tijdelijke winkel, met meer permanente winkels en horecagelegenheden die in de loop van het jaar zullen volgen, waaronder een StationsHuiskamer.
Reizigers wordt geadviseerd nog niet te vertrouwen op de stationsklok, die momenteel niet de correcte tijd weergeeft, een probleem waarvan de oplossing complexer blijkt dan aanvankelijk gedacht.
Het overzichtsfilmpje van de gemeente Ede:
Vlogger Marc Mulder geeft een rondleiding door het nieuwe station:
Is het nieuwe station wel een verbetering? Voor voetgangers en fietsers die vanaf de centrum kant komen (aangezien het grootste gedeelte van Ede aan die kant ligt lijkt het me dat dit toch veel reizigers betreft) is het vooral spoorzoeken en een belachelijke entree via perron 1. Werkelijk iedereen moet omlopen en pas als de oprit voor de kazerne klaar is zal het verbeteren (hopelijk). Tot die tijd is het afzien.