Ede verandert stap voor stap. Nieuwe woonwijken worden gepland, oude gebouwen krijgen een tweede bestemming en het landschap rond de stad verschuift langzaam. Maar wie houdt nog bij wat er allemaal gebeurt?
In deze rubriek volgt stadsgeograaf Allard Bijlsma voor de Edese Vos hoe Ede zich ontwikkelt – van bouwplannen en gebiedsvisies tot veranderingen in dorpen en buitengebied. Wat verdwijnt, wat verschijnt en wat betekent dat voor het leven in Ede?
Inrichting Noordstrook ENKA
Op de Noordstrook van ENKA zijn speel- en zitelementen aangebracht. Ook is de grote wadi, voor opslag van water bij hevige regenval, vormgegeven. In verband met de droogte en de warmte is het planten van het groen gestopt. Dat wordt dit najaar afgemaakt. De paden zijn nog niet klaar, dus het gebied is nog niet toegankelijk. Het kruispunt in de Akulaan met de toegang via de ENKA-poort is opnieuw bestraat.

Vergroening gebouwen Woonstede
In 2023 heeft de bouwer van de gebouwen H2 en H4 van Woonstede (spoorzijde) groene klimplanten aanbracht onderaan de flats. Anno 2026 blijkt de blauwe regen tot bovenaan het gebouw te zijn gegroeid. Een succes dus. Je kunt dit bekijken via het fietspad langs perron 5 richting het Sijsseltviaduct.

Toegang tot parkeergarage Polar Bearsplein
De bussen rijden bij station Ede-Wageningen inmiddels over de nieuwe weg naar de uitgang; dus over de ondergrondse ingang van de parkeergarage heen. De bestrating bij de kiss-and-ride en de taxistandplaatsen is verwijderd en wordt geheel nieuw aangelegd. Op 1 augustus gaat de parkeergarage open en moet de kiss-and-ride aan de zuidzijde ook weer toegankelijk zijn.

Open dag Wethoudersbuurt
Tijdens de ‘Dag van de Bouw’ was het mogelijk in de Wethoudersbuurt het eerste nieuwe appartementengebouw, gebouwd door bouwbedrijf Kreeft, van binnen te bekijken. Je kon verder vrij rondlopen over het hele terrein en er werden demonstraties gegeven. Er was gratis koffie, koek en ijs. Begin 2027 moeten de eerste bewoners weer in de buurt wonen. Woonstede bouwt hier in totaal 205 nieuwe woningen.

Plannen Stationsweg 36-40 uitgewerkt
Voor de gecombineerde panden met huisnummers 36 tot 40 aan de Stationsweg is een definitief plan gepresenteerd. De bestaande plannen blijven behouden en dat geldt ook voor de voormalige MULO aan de Beukenlaan. Aan de achterzijde van de bestaande bouw komt een reeks nieuwe appartementen. In totaal komen hier 69 wooneenheden en die komen deels in de bestaande bouw.

Nieuwe infrastructuur in Mauritskwartier
Het tijdelijke wandelpad vanuit de Stationstunnel naar het vroegere exercitieterrein is al weer even open. Het gras hier begint nu langzaam op te komen. Daar waar gebouwd wordt aan het project ‘Proefmeesters’ is een tijdelijk fietspad aangelegd langs de Pelotonlaan. Die brengt je vanaf het Sijsseltviaduct naar de Generaal Hackettlaan. Bij de Pelotonlaan is ook een nieuwe toegang voor wandelaars tot het bosgebied de Sijsselt gecreëerd.

Ombouw Bovenbuurtweg naar fietsstraat
Tussen de Zandlaan en de overgang over de A12, wordt de Bovenbuurtweg op dit moment versmald en omgebouwd tot een fietsstraat. Hiermee wordt een veilige fietsroute gemaakt voor de vele leerlingen die vanuit de onderwijscampus naar en vanuit Bennekom komen.

Verdere aanpak Edeseweg in Bennekom
In het kader van de aanpassingen voor de snelfietsroute van Ede naar Wageningen, worden in Bennekom alle kruisingen aangepakt en hopelijk veiliger gemaakt. Op dit moment is de kruising van de Edeseweg met de Van Balverenweg en Vossenweg aan de beurt.

Dit overzicht bestrijkt de periode van half mei tot half juni 2026. Meer wetenswaardigheden over Ede vind je op AtlasvanEde.nl.






Schrijf een reactie
Iedereen is welkom om te reageren. We modereren wel op basis van onze reactieregels.