Op de Keesomstraat en Kastelenlaan wordt al jaren gevaarlijk hard gereden. Bewoners trekken aan de bel, maar er verandert niets. Het Instagram-account van een jonge motorrijder laat zien hoe extreem het gedrag inmiddels is geworden.
Op zijn timeline deelt de anonieme motorrijder @duke390nl hoe hij met snelheden tot 152 km/u door de bebouwde kom van Ede raast. Zijn video’s zijn opgenomen met een actioncam op de helm en tonen het dashboard, het motorgeluid, en herkenbare plekken in Ede, Veenendaal en Rhenen. De video van 29 mei 2025 over de Kastelenlaan levert ruim 1400 likes op. “Kleine overtreding kan geen kwaad”, schrijft hij erbij.
Wat voor sommigen stoer lijkt, is feitelijk een strafbaar delict. Snelheden als deze – driemaal de toegestane limiet – vallen onder roekeloos rijgedrag en kunnen leiden tot rijontzegging, strafvervolging en zelfs gevangenisstraf. Maar @duke390nl is niet de enige, en dit is geen incident.
Een racebaan in een woonwijk
Bewoners van de terrasflats langs de Kastelenlaan waarschuwen al jaren voor het gevaar op hun straat. In een recente brandbrief aan de gemeenteraad schrijven zij:
“Soms lijkt het wel of er straatraces gehouden worden, zo gaat men tekeer! Door de hoge snelheden is er ook veel geluidsoverlast. Motoren razen voorbij, onze huisdieren vluchten naar binnen. Moeten er dan eerst doden vallen?”
Hun frustratie is gericht op een keten van verantwoordelijkheden waar niemand de regie lijkt te nemen. De politie handhaaft pas op verzoek van de gemeente, het Openbaar Ministerie weigert flitspalen te plaatsen zonder ernstige ongevallen, en de gemeente wijst weer naar politie en OM. Vijf jaar geleden stelde GemeenteBelangen al vragen over deze situatie, maar structurele maatregelen – zoals trajectcontrole of snelheidsremmers – bleven uit.
De Kastelenlaan en Keesomstraat zijn breed, recht en overzichtelijk – een overblijfsel uit de tijd dat dit de hoofdroute was tussen Barneveld en de A12. Volgens gemeentelijke cijfers ligt de zogenoemde ‘V85’ – de snelheid die 85% van de voertuigen niet overschrijdt – op 70 km/u, met uitschieters tot 135 km/u. Dat terwijl het een ontsluitingsweg is midden in een woongebied, waar 50 km/u geldt. Vooral ’s avonds en ’s nachts sjezen motoren en auto’s met hoge snelheid langs.
Social media en bravoure
Tegen deze achtergrond zijn de filmpjes van @duke390nl een alarmerend bewijsstuk. Hij rijdt herhaaldelijk veel te hard en probeert waar mogelijk de 150 km/u aan te tikken, op wegen met kruispunten, oversteekplaatsen en tegenliggers. In één video jaagt hij op de linkerweghelft langs een andere auto. “Engels stukje weg meegepakt,” schrijft hij.
De reacties onder zijn video’s lopen uiteen van afkeuring tot aanmoediging:
“Wat een debiel. Ga zo door.”
“Dat stukje heeft mij m’n rijbewijs gekost.”
“Ziek snel, maar ze flitsen daar vaak – kijk uit.”
“Je rijdt bij mij door de straat. Ga je lekker?”
Het fenomeen is niet nieuw. Uit onderzoek blijkt dat 38 procent van de gevallen van gevaarlijk rijden wordt veroorzaakt door jongeren tussen de 17 en 25 jaar, terwijl deze groep slechts zeven procent van de rijbewijshouders vertegenwoordigt. Eén op de drie jonge bestuurders deelt risicovol gedrag op sociale media. De drang om indruk te maken en likes te krijgen weegt voor sommigen zwaarder dan veiligheid of verantwoordelijkheid. Dit wordt versterkt door algoritmes die risicogedrag belonen met bereik.
Toch blijkt dat 89% van de jongeren het afkeurt als iemand risicovol rijgedrag toont op sociale media, het heeft dus geen brede steun. In een onderzoek van TeamAlert geven jongeren aan dat ze bij een overtreding liever door hun omgeving worden aangesproken dan door de politie – hier ligt dus een schone taak en een kans.
Wie spreekt de wegpiraat aan?
De Edese Vos heeft de beelden, het profiel en de reacties van @duke390nl veilig gesteld en geanalyseerd. Het kostte weinig moeite om een voor naaste bekenden herkenbaar profiel van de wegpiraat op te stellen:
- Woonachtig in Ede (of Veenendaal)
- Leeftijd: 20-24 jaar
- Motor: KTM Duke 390, kilometerstand iets boven de 10.000.
- Uiterlijk: Handschoenen Alpinestars SP8, zwarte jas, GoPro-mount
- Sleutelhanger: ‘NOT TODAY’ en ‘The key to happiness’
- Muziekstijl: metalcore en deathcore (o.a. Bring Me the Horizon, Chelsea Grin)
Boven het account staat ‘AI generated’ als een mogelijke disclaimer, maar de beelden zijn authentiek. Ken jij deze jongen? Spreek hem aan. Wijs hem op de risico’s en de gevolgen. De politie laat op vragen van de Edese Vos weten: “De video’s zijn bij ons bekend en we hebben het in behandeling.”
Ook op de Parklaan gebeurt dit geregeld. Niet alleen door motoren, ook af en toe door auto´s.
Lijkt op straatrace, soms heel laat ´s avonds. Er wordt sowieso vaak te hard gereden op deze nieuwe weg.
Er wordt ook door heel veel (jonge) fietsers overgestoken op de Parklaan.
Hetzelfde geldt voor de Veenderweg en Klaphekweg. Op die korte stukjes wordt ook enorm doorgetrokken incl. de bijbehorende geluidsoverlast.
Ik weet dat volgens mij óf GroenLinks óf SP langs de deuren is gegaan bij de omwonenden met een handtekeningenactie. Dit om te kijken of ze hier iets tegen konden doen. Maar daar is helaas nooit meer iets van vernomen.
De weg is vroeger aangelegt als een 70kmh weg, er zijn met de tijd hier en daar wat veranderingen geweest op kruispunten maar de rechte brede weg vraagt nog steeds een hogere snelheid als 50kmh, tja en dan kunnen sommige mensen zich niet inhouden. Extremen als deze kom je overal tegen en kan je niet voorkomen. er zou wel wat meer gecontoleerd kunnen worden met bijvoorbeeld mobiele flitspalen en deze regelmatig verplaatsen.
Wat te bedenken, dat ze vanuit de richting Wageningen komen en onder de stadspoort door komen, richting Ede/veldhuizen, met veel lawaai open uitlaten. En dan in de late uren, nacht.