Sinds eind juni is de balie van de afdeling Bouwen, Wonen en Milieu van de gemeente Ede gesloten. Inwoners en bedrijven kunnen er geen afspraak meer maken en telefonisch contact is niet mogelijk. De enige toegangsroute is nu een digitaal formulier op de gemeentelijke website.
Aanleiding is het vertrek van twee essentiële medewerkers, in combinatie met ziekte en onderbezetting op de afdeling. Daardoor ligt een groot deel van de dienstverlening tijdelijk stil.
“Er moet op een andere manier georganiseerd worden,” laat woordvoerder Patricia Nep namens de gemeente weten op vragen van de Edese Vos. Volgens haar wordt bij binnengekomen formulieren beoordeeld hoe het verzoek het best kan worden afgehandeld: in de meeste gevallen per mail of telefoon, bij complexere zaken is een fysieke afspraak nog mogelijk.
Op de website meldt de gemeente momenteel:
“Het maken van een afspraak via deze website is op dit moment niet mogelijk. Om uw vraag te kunnen beantwoorden, willen wij u vragen het contactformulier in te vullen en uw vraag zo uitgebreid mogelijk te stellen. Wij nemen dan contact met u op en bespreken op welke manier we u van dienst kunnen zijn.”
De gemeente heeft verder geen actieve communicatie richting inwoners of gemeenteraad gedaan over de sluiting van de balie. Het is onbekend wanneer de dienstverlening weer volledig opgestart wordt.
Wij willen informatie over een mogelijke verbouwing van een pand in Ede naar meerdere wooneenheden maar hebben na een ruime week nog geen enkele reactie!