Edese Vos

Ede krijgt na drama nieuwe dierenambulance

zwerfhond dierenambulance ede
Een zwerfhond. Foto: Xuan Nguyen.

Ede krijgt een nieuwe dierenambulance. Vanwege een verziekte werkcultuur en prestatieproblemen bij Dierenambulance Gelderse Vallei gaat het contract per 1 januari naar Dierenambulance Nederrijn.

“Afgelopen weekend zat onze poes vast in een boom,” schrijft lezeres Mathilde in een e-mail aan de Edese Vos. “Terwijl we wachtten op de brandweer, hoorde ik dat de gemeente Ede het contract voor de dierenambulance aan Dierenambulance Nederrijn heeft gegeven.” Waar de huidige aanbieder Ede vanuit Veenendaal bedient, rijdt de nieuwe aanbieder straks vanuit Renkum aan.

Vanwaar deze wissel? Mathilde informeerde hiernaar bij Dierenambulance Nederrijn, maar deze wilde niet inhoudelijk op de kwestie ingaan. “De gemeente Ede en de Dierenbescherming, waarvan Dierenambulance Gelderse Vallei onderaannemer is, willen beiden niet meer met hen verder vanwege vergaande problemen”, was de reactie. “Deze problemen spelen al jaren en recente ontwikkelingen hebben hen doen besluiten het contract niet te verlengen.”

Angstcultuur en zwartmakerij

Zo is er een groot verloop van vrijwilligers. Dat viel ook De Gelderlander op. De krant sprak met tien oud-medewerkers en ontdekte dat er een danig verziekte werkcultuur is. De krant spreekt zelfs van ‘een slangenkuil’ en ‘een angstcultuur’. Medewerkers die niet stevig in hun schoenen stonden, gingen er aan onderdoor. “Als je iets verkeerd deed, werd je afgemaakt in de groepsapp.” Voorzitter Daniëlle Fränkel, die sinds 2019 de leiding heeft, oefent volgens de oud-vrijwilligers een schrikbewind uit. Zij spreken van roddel, zwartmakerij en slechte communicatie.

In juni vertelde Fränkel in een interview in Ede Stad dat ze gaat stoppen. “Het aantal uren brak me op. In combinatie met ziekte in de familie. En heel eerlijk, ik kan gewoon niet overweg met mijn valkuil. Bij veel (vrijwilligers)organisaties is er vaak één persoon die de kar trekt. Bij de ambulance was ik diegene. Dat heb ik uiteindelijk zelf in de hand gewerkt door er altijd te zijn en de problemen op te lossen, maar dat heeft nu wel tot gevolg dat ik leeg ben. Op een gegeven moment dacht ik: waar doe ik het nog allemaal voor?”

Door de interne spanningen was er soms onvoldoende personeel om uit te rukken na een melding. Het bestuur stimuleerde centralisten om over die beschikbaarheid te liegen tegen melders, meldt De Gelderlander. “We moesten dan zeggen dat het een heel drukke dienst was en dat alle ambulances onderweg waren, terwijl alle ambulances stilstonden. Het mocht niet naar buiten komen dat we er zo slecht voor stonden,” zegt een van hen. Intussen startte Fränkel samen met haar dochter een concurrerende dienst op, de DierTaxi.

Het voor Ede goed regelen

De Dierenbescherming vond dat het zo niet langer ging. Deze organisatie krijgt jaarlijks 165.000 euro van de gemeente Ede voor het vervoer en de opvang van dieren. De Dierenbescherming sluit voor het vervoer van gewonde, overleden en zwerfdieren vervolgens een contract af met lokale dierenambulances. Vanwege het grote verloop in medewerkers, de vele klachten over bereikbaarheid en inzetbaarheid, en het niet nakomen van afspraken om dit te verbeteren, besloot de Dierenbescherming het contract met Dierenambulance Gelderse Vallei op te zeggen.

De diensten voor Ede worden nu per 1 januari overgenomen door Dierenambulance Nederrijn, die actief is in onder meer Rhenen, Wageningen en Renkum. Op termijn moet er wel een eigen dependance in Ede komen.

De Edese Vos sprak met Elke de Leeuw, medewerkster van Dierenambulance Nederrijn. “Bij ons loopt het gelukkig wel goed. We zijn altijd te bereiken en hebben een leuk team,” zegt ze. “Er zijn heel veel gesprekken geweest met ons bestuur, afgevaardigden van de Dierenbescherming, ambtenaren van de gemeente en dergelijke. We zijn nu een stabiele organisatie en zijn er klaar voor om het voor Ede goed te regelen.”

De Vos heeft zelf wel pech als hij wordt aangereden, want wild valt niet onder de dierenambulance. Wij moeten 112 bellen en zijn dan overgeleverd aan de jachtopziener.

Edese Vos

Scherpe oren, scherpe ogen, scherpe neus en scherpe tanden, maar wel goedhartig en aaibaar. Pels in de luis van de Edese macht. Trotse deelnemer aan de Edese 'big five' en niet van plan zijn plek af te staan aan de wolf. Eet af en toe een kippetje.

4 reacties

  • Interessevraag: Waarom wordt in dit artikel van een medewerker van de DA Nederrijn (een vrijwilliger, geen woordvoerder of bestuurder) de volledige naam genoemd?

    Wil de Vos zijn verzameling blafbrieven uitbreiden? :p

    • Omdat een journalist zijn bronnen in principe transparant opvoert. Dat is de basis. Er kunnen redenen zijn om iemand bronbescherming te bieden, maar die mogelijke redenen zijn hier niet van toepassing.

      Je refereert aan de situatie met de gemeente Ede, maar die is niet vergelijkbaar. Dat waren namelijk geen bronnen als in: mensen die we hebben gesproken.

      De gemeente Ede heeft eenzijdig bepaald dat zij niet wil dat ambtenaren in de media worden opgevoerd en dat alle mediacontacten via woordvoerders lopen. Maar dat kun je zo niet opleggen aan media. Je kunt het wel verzoeken. Het is altijd aan het medium om daar een eigen afweging in te maken. In dit specifieke geval was het voor ons geen probleem om die namen weg te halen. Maar dat wil niet zeggen dat we nu geen namen meer opvoeren als we dat voor een transparante verantwoording wel nodig achten.

  • Als voormalig werknemer van Dierenambulance Gelderse Vallei voel ik me genoodzaakt om een eerlijke en vernietigende recensie te schrijven over mijn ervaring met dit bedrijf. Ik ben daar vertrokken omdat de gang van zaken absoluut niet pluis was, en het welzijn van de dieren totaal niet de prioriteit had die het zou moeten hebben.

    Tijdens mijn tijd daar, was het schokkend om te zien hoe er met zwaar gewonde dieren werd omgegaan. Wanneer we een ernstig gewond dier ophaalden, moesten we eerst **toestemming vragen** om het naar de dierenarts te brengen. Maar in **90% van de gevallen werd dit geweigerd**! Het standaard antwoord was om het dier naar de kern (het hoofdkantoor van de organisatie) te brengen, waar de eigenaar, Danielle, zogenaamd de dieren zelf zou komen controleren. Dit leidde vaak tot rampzalige situaties: een dier dat bijvoorbeeld om 12.00 uur zwaar gewond binnenkwam, werd soms pas om 22.00 uur door haar gezien. Tegen die tijd was het dier vaak al overleden, simpelweg omdat het niet de zorg kreeg die het direct nodig had.

    Dieren die we ophaalden, bleven soms **tot wel twee weken op de kern**, vaak slecht verzorgd en amper verschoond. Ze zaten in veel te kleine hokken, zonder enig zicht op medische zorg of doorverwijzing naar een opvang. Dit gebeurde niet omdat het niet mogelijk was om ze eerder te helpen, maar omdat dit financieel **winstgevend** was voor de organisatie.

    Daarnaast waren er talloze gevallen waarin **onterecht veel te hoge rekeningen** werden gestuurd naar mensen die dierenhulp hadden ontvangen. In sommige gevallen werden zelfs **dubbele rekeningen** verstuurd, ondanks dat deze al betaald waren, en werden er direct incassobureaus ingeschakeld om het maximale geldbedrag uit mensen te persen.

    Een ander schokkend feit is dat dieren, zoals katten die niet snel genoeg herplaatst konden worden, **onterecht werden ingeslapen**. Vooral wanneer de gemeentes weigerden om nog langer samen te werken vanwege de slechte zorg die de dieren kregen. Omdat ze deze dieren niet kwijt konden, werden ze simpelweg geëuthanaseerd.

    Dit gedrag heeft ertoe geleid dat diverse gemeentes in de regio hun vergunningen voor Dierenambulance Gelderse Vallei hebben **ingetrokken** en deze hebben toegewezen aan Dierenambulance Nederrijn. Nederrijn heeft wél de zorg voor de dieren op de eerste plaats staan en zet alles op alles om direct de beste zorg te geven.

    Het is opvallend dat Dierenambulance Gelderse Vallei voortdurend **negatief spreekt** over Dierenambulance Nederrijn, waarbij ze beweren dat het daar alleen maar om geld draait. Maar in mijn tijd daar heeft Danielle zelf laten zien wie hier werkelijk de geldwolf is, en dat is Dierenambulance Gelderse Vallei.

    Tot slot wil ik nog benoemen dat Danielle de organisatie zelf naar de ondergang heeft geholpen door haar eigen bedrijf, de “Diertaxi” (voor overleden huisdieren), op te zetten. Dit was puur gericht op haar persoonlijke inkomsten, en de zorg voor ernstig gewonde dieren kwam hierdoor zwaar in het gedrang omdat ze “te druk” was met haar eigen belangen.

    Kortom, als je echt om dieren geeft, zou ik deze organisatie absoluut mijden. Het draait bij hen niet om het welzijn van de dieren, maar om zoveel mogelijk geld binnen te halen, ten koste van dieren die lijden en onnodig overlijden.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.