De gemeente Ede verlaagt binnenkort de maximumsnelheid op de Heyendaal en de Hofbeeklaan, de belangrijkste ontsluitingswegen van de wijk Veldhuizen B, naar 30 kilometer per uur. Beide wegen krijgen daarnaast nieuwe fietsstroken, plateaudrempels en zebrapaden. Wat gaat er precies veranderen?
Het gaat om de eerste wijkontsluitingswegen in Ede die officieel worden aangewezen als zogenoemde GOW-30 – een nieuw type straat waarin auto’s en fietsers de rijbaan delen, maar het verkeer duidelijk rustiger wordt.
Nieuwe norm: veiliger en rustiger
Het besluit past in de landelijke koers om binnen de bebouwde kom vaker 30 km/u als norm te hanteren. Volgens het kenniscentrum CROW, dat het landelijke afwegingskader opstelde, verbetert dat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in woonwijken aanzienlijk. Ede volgt dat beleid sinds de Koersnota Mobiliteit 2023, waarin staat dat gemengd verkeer (auto’s en fietsers samen op de weg) niet langer past bij een maximumsnelheid van 50 km/u.
De gemeente schrijft dat “het verkeer in Ede steeds drukker wordt, waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid onder druk staan”. Daarom worden ook de drukkere buurtontsluitingswegen stapsgewijs teruggebracht naar 30 km/u.
Ede breidt 30 km/u-wegen verder uit
Er wordt inmiddels al op meerdere plekken gewerkt aan deze koerswijziging. De maximumsnelheid is de afgelopen maanden al verlaagd op de Stationsweg, Ericalaan en Beukenlaan in Ede, en op de Bovenweg en Molenstraat in Bennekom.
In de komende maanden en in 2026 volgen meer (delen van) wegen, waaronder de Molenstraat, Hakselseweg, Lagewoud, Laan der Verenigde Naties, Laarwoud, Stakenberg, Hofbeeklaan, Nienhof en Zandlaan in Ede, de Klomperweg in Lunteren, de Edeseweg in Harskamp en de Stationsweg in De Klomp.
Dit verandert er in Heyendaal en Hofbeeklaan
De gemeente beschouwt beide straten als geschikt om nu al naar 30 km/u te gaan, zonder grote herinrichting. De reden: de wegen zijn smal, overzichtelijk en kennen al veel fietsverkeer. De belangrijkste aanpassingen op een rij:
- Nieuwe 30 km/u-borden aan beide uiteinden van de Heyendaal en Hofbeeklaan;
- Fietssuggestiestroken worden fietsstroken, waarop niet meer mag worden geparkeerd of stilgestaan;
- Twee plateaudrempels bij de drukke noord-zuid-fietsroute:
- op de Hofbeeklaan ter hoogte van Zijpendaal 15,
- en op de Heyendaal ter hoogte van huisnummer 29;
- Op beide plekken komen zebrapaden voor voetgangers en krijgen fietsers voorrang;
- Een extra voetgangersoversteekplaats wordt aangelegd bij Ridderhof 30;
- Enkele bestaande parkeer- en stilstaanverboden vervallen, omdat de nieuwe fietsstroken dat automatisch regelen.

Check ook de detailkaartjes met de maatregelen.
Minder parkeerplek langs de weg
Door de komst van fietsstroken mag er op delen van beide straten niet meer langs de kant worden geparkeerd. De gemeente wijst erop dat er voldoende alternatieven zijn op eigen terrein en in zijstraten, maar bewoners moeten wel rekening houden met een iets beperktere parkeercapaciteit direct voor de deur.
Omdat er geen complete herinrichting plaatsvindt, heeft de gemeente geen geluidsonderzoek laten uitvoeren. De plateaudrempels zorgen volgens de toelichting niet voor merkbaar extra geluid of trilling. Ze liggen op zandgrond en op minstens tien meter afstand van de dichtstbijzijnde huizen.
Fietsers in de voorrang
De kruisingen met de noord-zuid-fietsroute worden door de nieuwe maatregelen herkenbaarder en veiliger. Door de lagere snelheid kan het verkeer beter rekening houden met fietsers, die straks voorrang krijgen. De plateaudrempels zorgen dat auto’s daar automatisch afremmen.
De gemeente noemt dit ook belangrijk met het oog op de toekomstige ongelijkvloerse spooroversteek bij de Marconistraat, waardoor de route van Kernhem naar Rietkampen een belangrijke fietsverbinding wordt.
Wanneer gaat dit gebeuren?
Het verkeersbesluit is op 3 november 2025 officieel gepubliceerd in het gemeenteblad. De maatregelen kunnen na een wettelijke bezwaartermijn van zes weken worden uitgevoerd. Bewoners kunnen dus begin 2026 de nieuwe borden en markeringen verwachten.
Achtergrond: wat is een GOW-30?
De afkorting GOW-30 staat voor Gebiedsontsluitingsweg 30 km/u. Dat is een nieuw wegtype dat door het Rijk en kenniscentrum CROW is geïntroduceerd om drukke wijkwegen veiliger te maken. In tegenstelling tot de bekende erftoegangswegen in woonwijken (waar je meestal 30 rijdt), zijn GOW-30’s doorgaande straten die wél verkeer van buiten de wijk verwerken, maar waar fietsers niet langer tussen 50 km/u-rijdende auto’s hoeven te fietsen.
De Heyendaal en Hofbeeklaan zijn de eerste twee wegen die in Ede als GOW-30 worden aangewezen. In de komende jaren volgen meer wijkontsluitingswegen, zodra deze opnieuw worden ingericht of herbestraat. De gemeenteraad stelde hiervoor in 2024 extra middelen beschikbaar.






Dat is fijn!
Het is al goed geregeld voor de kinderen met veel speelmogelijkheden en dergelijke, maar dit maakt het wel af. Als iedereen zich er dan ook netjes aan houdt, dan is Veldhuizen heel zo verkeerd nog niet.
Als iedereen zich er dan ook netjes aan houdt… De Hogerhorst is al jaren een 30km zone. En de busdrempel op de Lindenhorst is ook alleen voor lijndiensten. (Nu even voor iedereen, gezien de werkzaamheden aan de Kranenburg) maar op de een of andere manier denken een aantal bestuurders dat de borden niet voor hen gelden of dat zij een lijndienst vervullen met hun personenauto. Ook de voorrangsregel verkeer van rechts heeft voorrang op een gelijkwaardige kruising, lijkt erg moeilijk te zijn voor een aantal verkeersdeelnemers. Mijn conclusie is: fijn dat ze een 30km zone maken maar verwacht er niet te veel van.
Ik mis de Proosdijerveldweg tussen Molenstraat en Veenderweg in dit rijtje. Wordt veel als snelle sluiproute gebruikt richting Keesomstraat.
Goed beleid, maar zolang handhaving volledig achterwege blijft wordt met deze maatregelen opnieuw een kudde papieren tijgers losgelaten.
Ja ja, schijnveiligheid. De Jan Steenlaan is al jarenlang 30 kilometer zone. Het lijkt hier wel een racebaan. ze rijden hier wel 80 kilometer. Ook vuilniswagens en veegwagens van de gemeente. Er is hier nooit een snelheidscontrole.