Wil je als burger informatie bij de overheid opvragen? Dat kan nu een stuk makkelijker met de Woo-generator. In 3 simpele stappen schrijf je je eigen Woo-verzoek!
De Edese Vos heeft een missie: inwoners meer invloed geven op de besluitvorming van de overheid en processen zo transparant mogelijk maken. Onder de Wet open overheid (Woo) heeft elke burger het recht de overheid te controleren door gericht informatie op te vragen. Maar hoe pak je dat goed aan?
De Edese Vos maakt hiervoor gebruik van de door de Vlaams-Nederlandse Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) en Stichting Spoon ontwikkelde Woo-generator. Gelukkig hoef je geen journalist te zijn om ‘m te kunnen gebruiken.
Met de Woo-generator kun je eenvoudig en in de juiste juridische vorm informatie opvragen bij een overheidsinstantie. Dat kan de gemeente Ede of de provincie Gelderland zijn, maar ook alle zelfstandige bestuursorganen vallen onder de Woo. Denk aan de KvK, de Kiesraad, het Kadaster, de ACM, De Nederlandsche Bank, de Luchtverkeersleiding Nederland, Staatsbosbeheer, de RDW, de Nederlandse Zorgautoriteit, de SVB, het UWV, het COA, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Commissie gelijke behandeling.
Met de Woo-generator is informatie opvragen bij de overheid een koud kunstje.
- Je vult een aantal gegevens over jezelf in.
- Je selecteert een overheidsinstantie.
- Je kiest wat voor documenten of informatie je zoekt.
Bij elke stap staat een heldere uitleg. Heb je wat hulp nodig, neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder. Als je informatie binnenkrijgt die ook voor andere mensen relevant is, bijvoorbeeld over een misstand of iets wat de overheid liever niet aan de grote klok hangt, deel deze dan ook met de Edese Vos. Wij helpen je het materiaal te wegen/duiden, kunnen er een gedegen artikel over schrijven en maken de documenten indien nuttig voor iedereen beschikbaar.
Je vindt de servicepagina ‘Woo-aanvraag doen’ in het menu. Hier worden ook de meest gestelde vragen over de Woo beantwoord.
Wellicht goed om te vermelden dat een simpele Woo vrij snel veel ambtelijke tijd kost. Een Woo generator maakt het makkelijker om overheden vragen te stellen. Omdat een schijnbaar eenvoudige vraag soms moeilijk te beantwoorden is en een dergelijk formele vraag wettelijk urgentie en prioriteit moet krijgen kan zo’n vraag die organisatie veel tot heel veel tijd kosten. Denk daarom even na of je de informatie niet via een andere openbare, of meer persoonlijke weg kunt verkrijgen. En of het de maatschappelijke kosten waard is. Anders zorg je er met je vraag voor dat de overheid steeds groter en ondoorgrondelijker moet worden om jouw vragen te blijven beantwoorden. Overigens is ook de rechtsprekende macht scherp op onzinnige of te brede vragen via de Woo die vooral leiden tot boeteclaims.
Kortom, goed initiatief maar een kleine toelichting hoe en wanneer je dit systeem toepast lijkt me geen overbodige luxe.
En een beetje uitleg over de Woo is ook handig. Alhoewel de gemeente een openbare taak heeft, speelt diezelfde gemeente vanuit die openbare taak ook met private (aanbestedings en onderhandelingsrollen). In die positie krijg je veelal je informatie niet en dat heeft een reden, als je het wel zou krijgen zouden andere partijen daar financieel voordeel van kunnen hebben. Niet alles wat een overheid doet is daarmee terecht.
Volledig mee eens. Die toelichting staat niet voor niets duidelijk op de Woo-pagina vermeld en geven we ook mee aan inwoners die ons benaderen om samen te werken in een Woo-aanvraag. Zie https://edesevos.nl/woo-generator/ en dan het kopje ‘Wanneer geen Woo-verzoek?’
Een Woo-verzoek is niet bedoeld om de overheid vragen te stellen. Vragen kun je gewoon stellen met een mailtje of telefoontje. Een Woo-verzoek gaat specifiek over documenten die je bij een gewone vraag niet loskrijgt maar die wel inzicht kunnen geven in het ambtelijke proces.
De zaken die meestal worden zwartgelakt betreffen persoonsgegevens en prijzen in contracten. Wat betreft de kosten die gemoeid zijn met een Woo-aanvraag: de overheid kan dit zelf ook in de hand houden door opgevraagde documenten gewoon te verstrekken zonder het tot een Woo-aanvraag te laten komen.
Goed dat iemand wijst op de kosten voor de gemeenschap van een WOO-verzoek. Het helpt als verzoeken heel specifiek zijn.
De toegevoegde waarde van een generator? Op de website van de gemeente Ede staat heldere, objectieve info lijkt mij: https://www.ede.nl/bestuur-en-organisatie/woo-verzoek-en-informatieaanvraag.
@Betty: Je kunt als je informatie van de gemeente nodig hebt inderdaad ook via de website van de gemeente met je DigiD een aanvraag doen. De waarde van de Woo-generator is drieledig:
1. De verzoeken worden voorzien van de juiste juridische formulering. Met de opties die worden aangeboden word je als aanvrager ook geholpen om zo specifiek mogelijk te zijn.
2. Met de generator kun je alle overheidsdiensten die onder de Woo vallen benaderen, niet alleen de gemeente Ede.
3. Privacy is voor sommige mensen een overweging. Met de generator kun je ook gewoon een brief of mail laten opstellen die je naar de gemeente stuurt, zonder je DigiD te hoeven gebruiken.