Edese Vos

Goed inpassen is nog niet zo makkelijk

ebk1
De locatie op de Elias Beeckmankazerne waar de nieuwe school moet komen. Foto: Edese Vos.

Hoe combineer je groeiende maatschappelijke voorzieningen met de belangen van de directe omgeving? De plannen voor nieuwbouw van de Koning Davidschool (KDS) op de Elias Beeckmankazerne zetten dit inpassingsvraagstuk op scherp.

Terwijl de school en gemeente zich voorbereiden op een besluit in de gemeenteraad, blijven bewoners kritisch op de gekozen locatie, de schaal van het project en de gevolgen voor verkeersveiligheid en leefbaarheid. Beide partijen erkennen de noodzaak van goed onderwijs, maar verschillen van mening over de manier waarop dat ingepast moet worden.

Waarom de keuze voor 16 lokalen op de EBK?

Werner de Geest, directeur van de KDS, benadrukt dat de keuze voor een school met 16 lokalen noodzakelijk is om in te spelen op de groei van het aantal leerlingen in Ede-Oost. “We willen als jenaplanschool alle groepen onder één dak hebben, zodat samenwerking tussen de groepen mogelijk blijft. Dat past niet meer op onze huidige locatie,” zegt hij. Daarnaast wijst De Geest erop dat ongeveer 50-70% van de leerlingen uit de directe omgeving komt, wat volgens hem aantoont dat de school vooral lokaal is.

Ary Stigter, woordvoerder van het buurtcomité, zet vraagtekens bij deze redenering. “De opgegeven bandbreedte van 50-70% is niet consistent met eerdere cijfers, die spraken van 40% of 50%. Bovendien gaat het niet om het aantal leerlingen, maar om de vraag of de locatie passend is voor een school van deze omvang.” Stigter wijst op alternatieve locaties, zoals ongebruikte kavels bij de huidige school of het vrijgekomen WFC-terrein, waar volgens hem meer ruimte beschikbaar is zonder dat bomen gekapt hoeven te worden.

Hoe zit het met de verkeersdrukte?

Verkeersveiligheid blijft een belangrijk punt van zorg. De Geest benadrukt dat er al maatregelen zijn genomen om dit te verbeteren. “Er komt een dubbel fietspad rond de kazerne, en we werken samen met de gemeente om ouders te stimuleren de auto minder te gebruiken,” zegt hij. Tegelijkertijd erkent hij dat verkeersdrukte een uitdaging blijft. “We zijn afhankelijk van ouders en weersomstandigheden, maar we blijven ons inspannen om de impact te minimaliseren.”

Stigter stelt dat deze inspanningen onvoldoende zijn. “Het fietspad langs de Generaal Hackettlaan is slechts gedeeltelijk aangelegd, waardoor kinderen op sommige plekken gevaarlijk moeten oversteken. Fietsers naar de school zullen in de praktijk de kortste route kiezen en op de kortste fietroutes door de buurten rijden ook auto’s voor het haal- en brengverkeer. Bovendien biedt de geplande parkeerruimte met 40 plaatsen niet genoeg capaciteit voor het aantal auto’s dat verwacht wordt, zeker omdat het jenaplanconcept ouders aanmoedigt hun kinderen naar de klas te brengen.”

“Er zijn veel meer parkeerplaatsen dan het aantal dat Stigter noemt,” zegt De Geest. Het meelopen naar de klas staat los van de vraag hoe ouders hun kinderen naar school brengen. “Jenaplan moedigt het samenleven tussen alle partijen in de school aan, ook met de buurt.”

Waarom niet uitbreiden op de huidige locatie?

De Geest benadrukt dat de huidige locatie beperkt is in ruimte en niet meer voldoet aan de eisen van een moderne school. “De gebouwen zijn verouderd en verspreid over meerdere locaties, wat niet past bij onze onderwijsvisie. Daarnaast is er onvoldoende ruimte voor een volwaardige gymzaal,” zegt hij. Hij stelt dat de nieuwbouw op de EBK deze problemen oplost en tegelijkertijd ruimte vrijmaakt voor andere scholen in de huidige buurt.

Stigter is het hier niet mee eens. Hij stelt dat renovatie en uitbreiding op de huidige locatie mogelijk is zonder bomen te kappen. “Er is ruimte voor extra lokalen buiten de boomspiegels, en de nabijgelegen kuil kan wellicht ook nog worden gebruikt,” zegt hij. Ook wijst hij erop dat ontsluitingsproblemen die eerder als bezwaar werden opgeworpen inmiddels door een aanpassing van de Parklaan zijn opgelost.

De Geest wijst erop dat de kuil een afwatering is van de berg en niet mag worden bebouwd. “Op de huidige plek bouwen levert een migratieprobleem op. Waar moeten alle kinderen van de KDS dan heen als de school wordt verbouwd?”

Participatie en communicatie

Het participatieproces blijft een heikel punt. Stigter stelt dat bewoners zich structureel buitengesloten voelen. “We hebben De Geest sinds 2019 herhaaldelijk gesproken, maar we kregen geen concrete informatie over de plannen. Pas toen alles vaststond, mochten we meepraten over details zoals de kleur van het gebouw,” zegt hij.

Volgens De Geest ligt de verantwoordelijkheid voor het participatietraject bij de gemeente, het is geen taak van de school om bewoners van de EBK te informeren. “We hopen dat het proces zorgvuldig wordt doorlopen en dat iedereen uiteindelijk met de uitkomst kan leven,” zegt hij.

Wat staat er op het spel?

De gemeenteraad zal op 9 januari oordeelvormend vergaderen over het aangepaste bestemmingsplan. Het besluit zal in een volgende vergadering worden genomen. Als de plannen doorgaan, overwegen bewoners juridische stappen bij de Raad van State. De Geest hoopt op een positieve uitkomst. “We willen een goede buur zijn en bijdragen aan een fijne omgeving, waar zowel de school als de buurt van profiteren.”

Stigter hoopt dat de gemeenteraad de argumenten van de bewoners goed zal afwegen, waaronder de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen. Hier is in 2023 een motie over aangenomen. “De vertraging in dit project komt niet door de bewoners, maar door gebrek aan voortvarendheid vanuit de gemeente. Wij hopen dat de gemeenteraad alsnog voor een meer gebalanceerde oplossing kiest.”

Conclusie

Het debat rond de nieuwbouw van de Koning Davidschool illustreert hoe complex inpassingskwesties kunnen zijn. Beide partijen hebben valide argumenten, maar fundamentele vragen over de locatie, schaal en verkeersveiligheid blijven bestaan. Het is nu aan de gemeenteraad om een knoop door te hakken en te bepalen of de plannen voldoende rekening houden met de belangen van zowel de school als de buurt.

Wil je reageren op dit artikel? Laat jouw mening weten in de reacties hieronder. Lees ook ons eerdere artikel: ‘Verzet tegen plannen Koning Davidschool: buurt wil aanpassing.’

Dit artikel maakt deel uit van ons dossier ‘toezicht op de burgerparticipatie’ en is mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage vanuit het Mediafonds Ede.

Avatar van Marc van der Woude

Marc van der Woude

Combineert onderzoeksjournalistiek en innovatie om de 'tegenmacht' van burgers te versterken. Verbindt bij de Edese Vos journalisten, bronnen en onderzoekers. Gaat tot het gaatje om transparantie te krijgen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Roland
Roland
2 dagen geleden

“We zijn afhankelijk van ouders en weersomstandigheden, maar we blijven ons inspannen om de impact te minimaliseren.” Vooral dit stuk is tekenend voor de gemeente Ede. Hier staat dus: “we zetten een bord neer en dan hebben wij onze plicht gedaan, zoek het verder maar uit.”

Rond elke school en KDV regent het klachten ivm overlast van auto’s. En de gemeente blijft doorgaan met hun uitvoering ipv bestaande problemen op te lossen.

Herder
Herder
Antwoord aan  Roland
2 dagen geleden

Deze klachten zijn niet enkel gericht op de KDS, maar op drie scholen op praktisch dezelfde locatie. Sterker nog, de KDS heeft haar lestijden aangepast om zo de drukte van het verkeer in de wijk te verminderen. Ouders worden regelmatig gevraagd niet met de auto te komen. Interessante sidenote, als je eens komt kijken zul je zien dat de drukte van auto’s nu vooral veroorzaakt wordt door automobilisten die vanuit de kazerneterreinen hun kinderen droppen onderweg naar hun werk. Dit geeft een enorme belasting aan de omwonenden aldaar.

Laatst bewerkt op 2 dagen geleden door Herder
Julius
Julius
Antwoord aan  Herder
1 dag geleden

Beste Herder, op basis waarvan trek je de conclusie dat de drukte van auto’s nu vooral veroorzaakt wordt door automobilisten die vanuit de kazerneterreinen hun kinderen droppen onderweg naar hun werk?

Tevens heeft de KDS de lestijden pas aangepast nadat de Louise de Coligny met dit plan kwam, de KDS kon vervolgens niet anders dan ook de tijden aanpassen. De KDS wil ook niet verhuizen ZONDER gymzaal; waarom een gymzaal op de nieuwe locatie die 7 dagen per week geëxploiteerd wordt? Tevens is er meer autoverkeer tijdens het halen en brengen van de KDS kinderen dan bij de Louise, wat zal dit dan beteken voor de nieuwe locatie.

We komen zelf vanaf de kazernes en de meeste ouders gaan met de benenwagen, of de fiets naar mijn idee, ik wil daarom graag weten waar je de info vandaan hebt dat het tegenovergestelde waar is.

Herder
Herder
Antwoord aan  Julius
1 dag geleden

Dag Julius,

Blijkbaar wordt door jou de verkeersdrukte van ouders van de KDS als drukker ervaren dan de verkeersdrukte van de Louise. Dus ik stel de vraag dan maar terug… Op basis waarvan trek jij die conclusie? Ik trek hem door zelf te zien wat de drukte is om 8:15 uur op de parkeerplaatsen en om 8:30 uur. En die is er wel degelijk! Vooral omdat vanuit de Louise veel kinderen eerder afgezet worden i.v.m. op tijd op werk zijn… Feit blijft dat er een enorme drukte is rond 8:30 uur i.v.m. leerlingen die naar de Calluna, Louise en Regenboog gebracht wordt. Onhoudbaar en niet te vergelijken met de verkeersdrukte van een enkele school.

Daarnaast ben ik dagelijks ooggetuige van een enorme drukte van auto’s bij de rotondes aan de Parklaan. Deze zie ik letterlijk naar de scholen rijden. En natuurlijk zal een meerderheid met de ‘benenwagen’ of fiets komen, echter een klein percentage van ouders die met de auto komt heeft al een enorme impact op de drukte.

En wat verwacht je van de kinderen als zij op een school zitten zonder gymzaal? Dat zij in het uurtje dat zij kunnen bewegen ook nog eens de Parklaan oversteken om daar te kunnen gymen? Iedere school heeft op zijn minst één gymzaal nodig. Dat zien we nu ook al aan het tekort aan ruimte op de huidige locatie. Vanwege de groei van het aantal klassen is er gekort op de uren beweging bij leerlingen. Persoonlijk vind ik dat een zeer onwenselijke situatie. Exploitatie voor 7 dagen per week is mij om het even.

Roland
Roland
Antwoord aan  Herder
1 dag geleden

Beste Herder, ik heb het niet specifiek over het kazerneterrein maar over heel Ede. En het zijn vaak de mensen die onderweg naar hun werk even snel – met nadruk op snel – hun kind wegbrengen.

Rob Hendriksen
Rob Hendriksen
2 dagen geleden

Maak er een win-win situatie van. De KDS is de school met verreweg het mooiste schoolplein van Ede, er staat zelfs geen hek omheen. Ik heb me erover verbaasd dat de school daar überhaupt weg wil, heel erg jammer. M.i. is het mogelijk een scholencluster te maken op de huidige locatie. Met de Louise de Coligny en de Callunaschool, alledrie in eigen gebouwen.

De oplossing: sluit de Ceelman van Ommerenweg af tussen de Bezuidenhout, of misschien wel de van Heutzlaan enerzijds en de Sysseltselaan/Buurtscheuterlaan aan de andere kant. Breek de oude gebouwen één voor één af, creëer nieuwe bouwvlakken en bouw daar de komende jaren de drie nieuwe scholen één voor één weer op. Verplaats de waterberging/opvang. Bouw een tijdelijke school op de vrijgekomen Ceelman van Ommerenweg die door alledrie de scholen na elkaar kan worden gebruikt. Bekostig dit verhaal met de verkoop van grond voor woningbouw op het kazerneterrein waar nu geen school hoeft te worden gebouwd. Win-win zoals ik al schreef.

Anoniem
Anoniem
Antwoord aan  Rob Hendriksen
2 dagen geleden

Ik denk oprecht dat er met de ruimte op de huidige locatie 3 prachtige scholen kunnen zijn. Als dat echt niet past kan de Calluna altijd nog naar het EBK, die past wel binnen het bestemmingsplan.

Herder
Herder
Antwoord aan  Anoniem
2 dagen geleden

Wat een onzin. Je gaat de drukte van vier scholen die enorm groeien door nieuwe wijken in een dergelijke hoek proppen. Kun je 5 etages bouwen om ze te herbergen.

Ary
Ary
Antwoord aan  Rob Hendriksen
1 dag geleden

Beste Rob, je voorstel is een doordachte optie, het kan nog eenvoudiger. De CvO weg kan open blijven. De kuil ligt op het hoogste punt in de buurt en er staat nooit water in. Gebruik de kuil om de noodlokalen te vestigen, renoveer de scholen en gebruik daarna de kuil als buitenspeelplaaats, eventueel half overdekt voor buitensport.

Anoniem
Anoniem
2 dagen geleden

Ik ben bang dat de te verwachten verkeersproblemen alleen via de tekentafel zijn beoordeeld. Een enorme school, een sportzaal, maar ook nog heel veel nieuwe bewoners in dit wijkje, straks met z’n allen via één smalle toegangsweg. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om nu al ter plekke te zien dat het echt mis gaat straks. Zoveel meer verkeer: auto’s, fietsers, ouders met bakfietsen, fietsende kindjes… echt levensgevaarlijk! Het is (wederom) wachten op ongelukken, gemeente Ede!

Anoniem
Anoniem
2 dagen geleden

“De Geest wijst erop dat de kuil een afwatering is van de berg en niet mag worden bebouwd.”

Natuurlijk moet er ruimte voor het water blijven, maar ik heb daar nog nooit een noemenswaardige hoeveelheid water in zien staan. Dus wellicht kan de kuil kleiner, en als dat niet mogelijk is dan zou je altijd kunnen overwegen om bijvoorbeeld een deel van de kuil te gebruiken voor een gymzaal op poten, bijvoorbeeld zoals bij het (reeds gesloopte) gebouw van Het Streek. Hierdoor wordt de ruimte efficiënt benut door een dubbelfunctie zonder opoffering van groen.

“Er komt een dubbel fietspad rond de kazerne, en we werken samen met de gemeente om ouders te stimuleren de auto minder te gebruiken.”

Het idee om de Brigadelaan gedurende de haal- en brengtijden af te sluiten / autoluw te maken zoals bij de basisschool in de ENKA was absoluut geen optie.

Sjoerd Brandsma
Sjoerd Brandsma
2 dagen geleden

Op ENKA De Ontdekking hebben we als ouders en omwonenden in een experiment (gekregen van De Pater) heel mooi laten zien dat 95% van de ouders een groot voorstander is van een autoluwe school. Het werd hier zooo rustig en kinderen zelfstandig. Zie eerdere berichten op Edesevos. Lessen zijn gratis beschikbaar. Echt fantastisch!

Tom Jansen
Tom Jansen
Antwoord aan  Sjoerd Brandsma
1 dag geleden

Laten we dit vooral snel gaan toepassen op de situatie rond de KDS en Louise. De initiatieven om daar minder autoverkeer te realiseren leverden tot nog toe een laf info bordje op van de gemeente over de gewenste aanrijdroutes. De kleine gedragsverandering die bereikt was door veel inzet van vrijwillige verkeersregelaars is inmiddels door het grauwe weer volledig tenietgedaan. Dit soort vraagstukken vragen m.i. echt een structurelere benadering om gewenst gedrag blijvend te stimuleren.

Herder
Herder
2 dagen geleden

Het schoolbestuur heeft, samen met de gemeente, dit proces goed en zorgvuldig doorlopen. Ze willen een voorziening plaatsen die past bij het formaat van deze wijk en de wijk die hierop aansluit / in ontwikkeling is. Uit persoonlijke ervaring zie en weet ik dat uitbreiding in de huidige wijk onmogelijk is. Deze wijk heeft met 4!! scholen te maken en draagt de lasten van schoolgaand verkeer van een groot deel van de inwoners van de nieuwbouwwijken. Woon zelf inmiddels 20 jaar aan de rand van het kazerneterrein en had ook liever wat minder drukte gezien als gevolg van alle ontwikkelingen om mij heen. Het blijft echter een kwestie van geven en nemen. En over ecologie maken mensen zich blijkbaar alleen druk als het om andermans bouwplannen gaat. Gezien het formaat van de woningen was dat bij de bouw van hun eigen woning geen issue om over na te denken.

Mirjam den Ouden
Mirjam den Ouden
18 uren geleden

Ouders stimuleren om minder de auto te gebruiken? Heel veel succes hiermee.

Roland
Roland
Antwoord aan  Mirjam den Ouden
10 uren geleden

Ze vinden allemaal dat anderen maar minder met de auto moeten gaan. En zelf rijden ze nooit te hard, het zijn altijd anderen.

Sjoerd Brandsma
Sjoerd Brandsma
Antwoord aan  Mirjam den Ouden
6 uren geleden

Op ENKA is het gelukt. De kiss&ride is er zelfs niet aangelegd.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.

 
 
17
0
Wat denk jij? Laat een reactie achter.x