Edese Vos

Ede Stad Plus: schijn-innovatie

ede stad plus is schijninnovatie
Feest op de redactie van Ede Stad. Wethouder en BDU-directeuren lanceren de nieuwe Plus-app. Cartoon: Reynaert.

Ede krijgt een digitaal dagblad, de journalistiek van de toekomst, en dat voor €11,95 per maand. Dat zijn de beloftes van uitgever BDUmedia. Maar bij nader inzien is Ede Stad Plus vooral een marketingtruc die weinig te maken heeft met vernieuwing.

Vorige week lanceerde BDUmedia de app Ede Stad Plus, gepresenteerd als “het eerste lokale digitale dagblad van Nederland.” De introductie was groots: wethouder Karin Bijl opende de eerste editie, directeur Ton Roskam sprak over een primeur en hoofdredacteur Norbert Witjes noemde het “de dagkrant van de toekomst”.

Deze grote woorden vragen om een kritische blik. Is Ede Stad Plus werkelijk vernieuwend, of is het vooral een rebranding? We leggen de claims van BDUmedia naast de feiten.


1. “Ede krijgt het eerste lokale digitale dagblad van Nederland.”

BDUmedia presenteert Plus als een landelijke primeur. De term ‘digitaal dagblad’ bestaat echter al jaren. Zo hebben het Barendrechts Dagblad – die meteen reclameerde – en recent De Nieuwe Ster in Maastricht al langer een dagelijkse digitale publicatie. Ook werken tientallen andere lokale titels al “digital-first.” Vrijwel elke landelijke krant heeft bovendien al een digitale tegenhanger met bijbehorend abonnement en app.

Zelfs andere media zetten vraagtekens bij de claim. De Gelderlander kopte bij de lancering: “Innovatief of bestaat dit eigenlijk allang?” Vakblad Villamedia nam de claim niet eens over, maar schoof hem terug naar de uitgever. Wie zo’n primeur claimt, moet dat feitelijk kunnen onderbouwen. Dat heeft BDUmedia niet gedaan.

Oordeel: onjuist


2. “De dagkrant van de toekomst.”

De claim dat dit product ‘de toekomst van de journalistiek’ is, slaat de plank volledig mis. Het ademt juist het verleden: een lineaire krant die één keer per dag verschijnt. Dat nieuws dan ook nog om 12:00 uur ’s middags wordt geplaatst, terwijl nieuwsconsumptie anno 2025 continu is, maakt het product extra gedateerd.

Ede Stad Plus is conceptueel geen vooruitgang. De uitgever verkoopt hier de toekomst, maar in werkelijkheid krijgt de lezer het verleden in een nieuw jasje.

Oordeel: misleidend en achterhaald


3. “Bladerbare, interactieve ervaring.”

Hoofdredacteur Norbert Witjes beweert dat Plus géén e-paper is. Dit is een semantische truc om het product bijzonder te laten lijken. Het verschil is minimaal. Je ‘swipet’ door een reeks pagina’s met beperkte navigatie en het terugzoeken van artikelen is omslachtig. Het komt vrijwel op hetzelfde neer als een digitale huis-aan-huiskrant.

De term “interactief” is loze marketingtaal. De enige ‘interactie’ is een artikel aanklikken of een e-mail sturen naar de redactie. Er is geen mogelijkheid om met andere lezers of met de redactie in gesprek te gaan, wat van een echt modern product wordt verwacht.

Oordeel: misleidend


4. “BDUmedia heeft al 150 jaar de lokale nieuwsvoorziening als speerpunt.”

De bewering dat lokale journalistiek een speerpunt is, zegt vooral iets over het zelfbeeld van de uitgever. Huis-aan-huisbladen zijn in de basis advertentiekranten met een journalistiek gehalte dat in de regel flinterdun is. Zoals we vorig jaar al concludeerden in onze analyse van het Premium-aanbod, is het speerpunt commercieel, de journalistiek is daaraan ondersteunend.

Nu belooft BDUmedia meer artikelen en stelt het extra journalisten te hebben aangenomen. De eerste verhalen wijzen echter niet op een koerswijziging naar kritische journalistiek; het is vooral meer van hetzelfde. Meer en sneller nieuws betekent niet automatisch betere of relevantere journalistiek.

Oordeel: twijfelachtig – volume stijgt, maar journalistiek blijft ondergeschikt


5. “Plus bevat ook het belangrijkste ANP-nieuws en de beste verhalen uit de regio.”

De samenwerking met persbureau ANP wordt gepresenteerd als een bijzondere toevoeging, maar deze berichten zijn overal gratis te lezen – van NOS tot NU.nl. Binnen Plus dienen ze vooral als opvulling om de dagkrant dikker te maken.

Ook de selectie van “beste regionale verhalen” is niet nieuw. Dit betrof al in het vorige Premium-abonnement berichten uit plaatsen als Barneveld, Amersfoort en Houten die voor de meeste Edenaren nauwelijks relevant zijn. Het oogt als contentrecycling, niet als versterking van de lokale focus. Waarom dit, zoals Witjes stelt, “een klap op de vuurpijl” zou zijn, is een raadsel. Misschien weet Jaco uit de Bospoort het?

Oordeel: nauwelijks relevant


6. “Voor €11,95 per maand krijg je een rijker lokaal aanbod.”

De prijs van het nieuwe Plus-aanbod is verdubbeld. Bestaande abonnees worden gedwongen om over te stappen en extra te betalen, of hun abonnement op te zeggen. Een tussenoplossing of aankondiging vooraf is niet geboden.

Voor die prijs krijgen abonnees volgens de uitgever meer artikelen, maar de kwaliteit blijft grotendeels gelijk: veel nice-to-know, weinig need-to-know. Lezers betalen bovendien dubbel: met hun geld én met hun aandacht, omdat de app nog steeds advertenties bevat.

Oordeel: scheve prijs-kwaliteitverhouding


7. “We ontvangen geen subsidie van de gemeente Ede.”

In de FAQ van Ede Stad Plus staat: “De gemeente plaatst tegen betaling haar pagina’s, maar subsidie ontvangen we niet.” Dit is een selectieve lezing van de feiten. Ede Stad ontvangt wel degelijk steun. De gemeente is de grootste adverteerder en betaalt fors voor de wekelijkse gemeentepagina’s. Daarnaast zijn er diverse subsidiestromen, onder meer van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (voor de betaalmuur) en het Mediafonds Ede. Ook ‘dochter’ Bureau Spotlight draait volledig op subsidie.

Ede Stad functioneert in de praktijk als een verlengstuk van de communicatieafdeling van de gemeente. Wie onafhankelijk zegt te zijn, geeft de burgemeester geen vaste column in de krant en plaatst gemeentelijke persberichten niet integraal. Dat wethouder Karin Bijl de app samen met de BDU-directie opende, wekt dan ook geen verbazing.

Oordeel: onjuist


Waarom we de lokale journalistiek kritisch volgen

De Edese Vos juicht journalistieke innovatie van harte toe, zeker wanneer die leidt tot betere, toegankelijkere en meer kritische berichtgeving. We zien andere lokale media niet als concurrentie. Integendeel: als zij hun journalistiek verbeteren, wint de gemeenschap. Maar we volgen het wel kritisch – en vanuit die insteek beoordelen we ook Ede Stad Plus.

Conclusie: het is schijn-innovatie

Ede Stad Plus is geen primeur, geen innovatie en geen dagkrant van de toekomst. Het is oud nieuws in een nieuw jasje: een rebranding van het eerdere Premium-abonnement met een verdubbelde prijs, gevuld met iets meer lokale artikelen, maar ook met irrelevante ANP-feeds en regionale opvulling. De claims van BDUmedia zijn bij nadere beschouwing onjuist of misleidend. Wat resteert is een product dat vooral kwantiteit levert, maar nauwelijks kwaliteit of kritische journalistiek.

Ede Stad Plus is geen sprong vooruit, maar een cosmetische upgrade die verhult dat BDUmedia niet innoveert.

NASCHRIFT 20 oktober 2025: Een betaald abonnement mét advertenties en ANP-berichten: willen mensen dat? Een kritische recensie van Ede Stad Plus.

Avatar van Marc van der Woude

Marc van der Woude

Combineert onderzoeksjournalistiek en innovatie om de 'tegenmacht' van burgers te versterken. Verbindt bij de Edese Vos journalisten, bronnen en onderzoekers. Gaat tot het gaatje om transparantie te krijgen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Peter
Peter
1 maand geleden

Heb dus ook direct mijn premium abonnement opgezegd.

Erik Wesselius
Erik Wesselius
Antwoord aan  Peter
1 maand geleden

Ik heb een premium-abonnement dat vooruitbetaald is tot 17-05-2026. De status hiervan is totaal onduidelijk. Ik heb tot nu toe geen enkel bericht gehad van EdeStad of BDU gehad wat de nieuwe formule voor EdeStad betekent voor lopende (vooruitbetaalde) abonnementen.

Simon
Simon
Antwoord aan  Erik Wesselius
1 maand geleden

In een mail van 3 sept. verwijzen ze naar een Q&A pagina (https://www.edestad.nl/q-a) waarop staat: “Abonnees die al lid zijn van Ede Stad Premium betalen hun reguliere tarief zolang hun contract loopt.”

Daar staat ook: “Opzeggen kan je zelf door in te loggen in je account. Maak daarbij gebruik van het opzegformulier dat je aantreft bij je accountgegevens.”

Dat opzegformulier is daar echter niet te vinden, dus dank Edese Vos voor het delen van het opzegformulier. 🙂

Ary
Ary
1 maand geleden

Kan deze uitgever zijn tarief meer dan verdubbelen zonder instemming van de klant? Vooralsnog zie ik geen verdubbeling van de nieuwsberichtgeving. Het maandbedrag ligt bijna gelijk aan dat van een echt dagblad, de Volkskrant, die ik digitaal ontvang. Grootheidswaanzin, waar zien we dat vaker?

J. de Groot
J. de Groot
1 maand geleden

Ede Stad, de ultieme advertentiekrant, was mij al geen abonnement waard, laat staan nu die prijs ook nog eens verdubbeld is. Verder stoorde het mij dat artikel(en) die wel van enig belang zouden kunnen zijn voor de Edese inwoners, juist achter een betaalmuur waren geplaatst, zodat de informatieve waarde hiervan voor de niet betalende inwoners verloren ging. Hoogst irritant, en hiermee bewijst de direcie van dit blad zichzelf zeker geen goede dienst.

vd Bunt
vd Bunt
1 maand geleden

Heb dus ook direct mijn premium abonnement opgezegd.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.

 
 
6
0
Wat denk jij? Laat een reactie achter.x