Het belangrijkste politiek-maatschappelijke nieuws van de afgelopen week in deze keer 5 punten, samengesteld door de redactie van de Edese Vos.
‘De week van Ede’ verschijnt in principe elke zaterdag, maar in drukke perioden of vakanties kan dit afwijken.
1. Aanhoudende problemen station Ede-Wageningen
Het nieuwe station Ede-Wageningen kampt nog steeds met diverse problemen. Gebruikers melden defecte liften, roltrappen en een slecht functionerende fietsenstalling. Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag uitten raadsleden zorgen over de toegankelijkheid en praktische gebreken, zoals defecte draaideuren. Wethouder Peter de Pater erkent de problemen en belooft dit op te nemen met NS en ProRail die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud. Ondertussen wordt het omliggende gebied vernieuwd, met nieuwe routes naar het station en de fietsenstalling.
2. Gevolgen stikstofuitspraak voor vergunningverlening
Een uitspraak van de Raad van State over intern salderen heeft mogelijk grote gevolgen voor vergunningverlening voor nieuwe en lopende projecten in Ede. De provincie Gelderland werkt aan een nieuw beoordelingskader en een plan van aanpak om ondernemers in industrie, woningbouw en landbouw te ondersteunen. De gemeente laat op vragen van de Edese Vos weten dat ze de uitspraak nog aan het bestuderen is en de gevolgen voor projecten in Ede nog niet goed in kaart heeft gebracht.
3. Voormalige congreshal Bennekom krijgt nieuwe bestemming
In de voormalige congreshal van de Jehova’s Getuigen in Bennekom komt een multifunctioneel wooncomplex met 133 woningen, inclusief sociale huur en een woongroep voor jongvolwassenen met het syndroom van Down. Het project, ontwikkeld door Lithos/Zenzo MV en de Vrije Evangelische Gemeente, wordt gepresenteerd tijdens een inloopavond op 23 januari. Naast woningen omvat het complex een kerk en diverse appartementen. De bijeenkomst biedt geïnteresseerden de kans vragen te stellen en informatie te krijgen over de ontwikkeling.
4. Uitbreiding Kröller-Müller Museum
Het Kröller-Müller Museum plant een grote uitbreiding, met driemaal zoveel tentoonstellingsruimte en verbeterde faciliteiten zoals een groter restaurant en educatieruimtes. Architect Tadao Ando ontwierp de uitbreiding, die naar verwachting in 2026 begint. De kosten bedragen 125 miljoen euro, waarvan 90 miljoen door een staatslening wordt gedekt. De gemeente Ede wordt gevraagd bij te dragen aan de resterende financiering. Het museum wil hiermee duurzame ambities realiseren en beter voldoen aan moderne eisen. Donderdag bleek dat het museum raadsleden liever in een achterkamertje om deze bijdrage vraagt dan onder toeziend oog van de pers.
5. Probleem met spookfietsers in Albertstunnel
In de Albertstunnel onder station Ede-Wageningen veroorzaken spookfietsers gevaarlijke situaties, ondanks een verbodsbord. Fietsers rijden tegen de richting in om tijd te besparen, wat al leidde tot vier ongelukken en 53 waarschuwingen. De politie heeft aangegeven binnenkort strengere handhaving toe te passen met boetes van 70 euro. De problematiek lijkt tijdelijk, aangezien een nieuwe tunnel in de komende maanden een veiliger alternatief biedt.
VIDEO – De kruising van de Molenstaat, Edeseweg en Strooijweg in Bennekom heeft een hybride rotonde. Dat wil zeggen: voor fietsers een rotonde, voor auto’s een kruising. En dat levert problemen op, zoals de Edese Vos al eerder meldde en XON nu in deze reportage op locatie.
De rotonde in Bennekom maakt de automobilist aan het twijfelen, je moet op zoveel dingen tegelijk letten. Ik vind het een groot gevaar voor de fietsers en automobilisten. Dit is de zoveelste mislukking van de gemeente Ede.
Die situatie op 3:47 is ook slecht voor fietsers. Wat ik vaak zie dat een auto dat kruispunt op wil rijden, ziet dat het niet gaat omdat hij voorrang moet verlenen en dan logischerwijs stil gaat staan. Daarmee blokkeert ie het fietspad, zeker als het een wat langere auto is, want dat stilstastrookje is natuurlijk veel te kort.
Schrijnende situatie voor mensen met een rollator!
Vorige week liep ik vanaf Enka bovenlangs naar het station. Dat is een lekker wandelingetje vanaf huis en ook nog eens de kortste weg. Ter hoogte van de ingang van de fietsenstalling liep ik een dame op leeftijd met een rollator tegen het lijf. Ze stond stil en keek wat bezorgd vragend om zich heen. Ik besloot haar aan te spreken. “Kan ik u misschien ergens mee helpen mevrouw?”
“Dat hoop ik mijnheer, ik kom helemaal vanaf de Parkweg en ik wil graag naar mijn zus met de trein maar ik kan geen lift vinden. Het was al een hele opgave om hier te komen. Bij die trap kan ik niet naar beneden met mijn rollator. Is hier soms een lift?”
Ik dacht even na maar moest de dame teleurstellen. Het leek mij dat helemaal terug en via de Emmalaan beneden langs de enige oplossing voor haar zou zijn. De andere kant op tussen de appartementengebouwen door kan ook alleen met trappen. “Dat gaat denk ik niet lukken mevrouw, het is een heel eind om met uw rollator daar beneden te komen vrees ik.” Ik wees over de reling naar beneden. “Er is hier niet zo goed over nagedacht, vermoed ik”.
Ze reageerde fel: “Wat een waardeloos nieuw station hebben we dan zeg!” Ik bood aan om haar te helpen bij de trap met de suggestie om eerst haar rollator naar beneden te brengen en vervolgens haar de trap af te helpen. “Maar mijnheer, weet u hoeveel treden dat zijn? ik kan absoluut geen traplopen!” “Ik ga hier nu even zitten op mijn rollator en en loop wel terug. Ik ga bijna nooit met de trein maar mijn zus woont in Utrecht en die staat straks op me te wachten op het station. Schandalig!”
Ik voelde wat plaatsvervangende schaamte opkomen maar kwam niet verder meer dan “kan ik misschien nog iets anders voor u betekenen?” “Nee hoor mijnheer, dank u wel. Ik zal de gemeente hierover gaan bellen, dit kan toch niet?!”
Twijfelend over het effect van die actie (ik heb hier zelf enige ervaring mee) heb ik haar toch maar aangemoedigd dit te gaan doen. “Groot gelijk mevrouw, zeg ze maar eens goed de waarheid! En ondanks alles een fijne dag gewenst.”