Er komen toch toiletten in de treinstellen van Keolis, de nieuwe vervoerder op de Valleilijn. Dat hebben de Provinciale Staten van Gelderland vandaag besloten na een succesvolle lobby van de Toiletalliantie.
In mei vroeg de Edese Vos aandacht voor het probleem. In het programma van eisen voor de tender van de Valleilijn had de Provincie Gelderland geen wc’s opgenomen. Voor mensen die kampen met buik- en blaasproblemen is dat een groot probleem. In het Bestuursakkoord Toegankelijk OV is vastgelegd dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk dient te zijn en dat toiletvoorzieningen daarbij horen. Gelderland is momenteel de enige provincie in Nederland waar nog treinen zonder toiletten rijden.
Wethouder Peter de Pater van Ede “betreurde” de situatie, maar tekende geen bezwaar aan. Op het traject van Ede-Wageningen naar Amersfoort rijden nu zeven verschillende treinstellen, waarvan vijf oudere zonder toilet. De twee nieuwste hebben wel een wc.
De aanhouder wordt beloond
Maar Greetje van Amstel van de samenwerkende belangenorganisaties in de Toiletalliantie gaf de moed niet op en trok samen met een belanghebbende uit Ede ten strijde. Meerdere gemeenten werd verzocht een bezwaarschrift in te dienen, vanuit het Ministerie in Den Haag werd druk uitgeoefend, en de alliantie en patiëntenverenigingen maakten zelf ook direct bezwaar bij de provincie.
Door de nieuwe samenstelling van Gedeputeerde en Provinciale Staten was er opeens wel een meerderheid om het besluit te nemen toiletten in alle Gelderse treinen te realiseren. Hiervoor is bijna 17 miljoen euro uitgetrokken, waarvan 1,75 miljoen voor de Valleilijn. Dit bedrag wordt gedekt uit het investeringsbudget voor de nieuwe bestuursperiode. Vier partijen dienden een amendement in om deze nieuwe toiletten echt voor iedereen toegankelijk te maken, dus ook voor mensen die op een rolstoel zijn aangewezen of een visuele beperking hebben.
“In eerste instantie zeiden ze: dat kunnen jullie niet voor elkaar krijgen. Maar we zijn er stug mee doorgegaan, en toen heeft de Provincie Gelderland toch de knop omgezet,” vertelt Van Amstel. “Keolis wilde zelf ook liever niet met gemoderniseerde treinen gaan rijden waar geen toilet in zit. Want reizigers hebben dat echt nodig. Toen kwam alles in een stroomversnelling, vonden alle partijen het toch heel belangrijk, en is er alsnog financiering geregeld.”
Toch houdt Van Amstel nog wel een slag om de arm. “Ook als het besluit genomen is, moet je toch afwachten of de vervoerder het dan ook snel uitvoert en niet gaat rekken. Er spelen altijd belangen. Daarom heb ik ervoor gepleit om hier een harde eis over op te nemen in de concessie.”
Wel minder zitplaatsen
De toiletten gaan wel ten koste gaan van het aantal zitplaatsen in de trein. Een toilet neemt de ruimte in van tien tot dertien zitplaatsen. Dit betekent dat de capaciteit van de trein kleiner wordt en sommige reizigers niet meer kunnen zitten.
Mijn prikkelbare darm en ik zijn jullie dankbaar! Ik kan weer met het OV zonder met een bruine broek op het werk te moeten komen.
Beste Jan, dat kan ik me goed voorstellen dat je blij bent. Mijn advies is wel om voor alle zekerheid een pantalon op kleur te kopen.
Piet, dank voor de tip! Heb zo een donkerbruin vermoeden dat ik deze ter harte ga nemen.