Edese Vos

Kröller-Müller Museum stelt zich niet toegankelijk op

gehandicapte aardappeleters
Geïnspireerd op Vincent van Gogh, De aardappeleters (1885) – collectie Kröller-Müller Museum.

Het Kröller-Müller Museum weigert vragen van de Edese Vos te beantwoorden over de gevolgen van het nieuwe toegangsbeleid voor gehandicapten van Nationaal Park De Hoge Veluwe.

Het museum, dat op het terrein van het park ligt, negeerde drie opeenvolgende e-mails en liet telefonisch weten geen contact te willen over het onderwerp. Daarmee is duidelijk dat het museum de Edese Vos onder een persboycot heeft geplaatst.

De kwestie speelt sinds het besluit van De Hoge Veluwe om per 1 januari 2026 de vrijstelling te schrappen voor voertuigen en begeleiders van bezoekers met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Tot nu toe gold dat deze bezoekers, samen met één begeleider, gratis het terrein konden betreden. Die regeling verdwijnt.

Omdat het Kröller-Müller Museum zich binnen het park bevindt, en het park zelf niet aanspreekbaar wil zijn op dit besluit, wilde de Edese Vos weten wat dit dan betekent voor de toegankelijkheid van het museum. Op de website van het museum staat immers ook dat houders van een GPK recht hebben op gratis toegang voor één begeleider en één voertuig. De vraag was in hoeverre dit beleid gehandhaafd blijft, en of hierover overleg is geweest met het park.

Het museum speelt stommetje

Op 23 oktober stuurde de Edese Vos een mail met elf concrete vragen aan de persafdeling van het museum. Er kwam geen reactie.

Een week later, op 30 oktober, volgde een reminder met de vraag wanneer een reactie kon worden verwacht. Ook daarop bleef het stil.

Op 6 november werd nogmaals een herinnering gestuurd. Geen antwoord.

Toen de redactie op 8 november telefonisch contact zocht, liet de receptie weten dat er een terugbelnotitie was achtergelaten voor de communicatieafdeling, maar er volgde geen terugkoppeling.

Op 12 november werd opnieuw gebeld. Dezelfde medewerker gaf toen door dat er “geen interesse is in een telefonisch contact, en ook niet in een mail”. Doorverbinden met de communicatieafdeling of de directie was volgens haar “niet mogelijk”.

Omdat het hoogst opmerkelijk is dat een toonaangevend museum als het Kröller-Müller een persboycot instelt, publiceren we hieronder het gevoerde telefoongesprek in volle transparantie.

Redactionele verantwoording:
De Edese Vos publiceert normaal gesproken geen telefoongesprekken. In dit geval maken we een uitzondering vanwege het zwaarwegende publieke belang: het beleid dat mensen met een beperking direct raakt, het feit dat het museum hierover geen publieke verantwoording wil afleggen en een toelichting weigert, en het gegeven dat een toonaangevend museum een persboycot hanteert tegenover journalisten die kritische vragen stellen. De audio-opname is enkel ingekort vanwege wachttijd bij de communicatieafdeling en directie; de inhoud van het gesprek is ongewijzigd weergegeven.

De Edese Vos heeft daarop een korte mail gestuurd aan directeur Benno Tempel:

“Uw communicatieafdeling heeft aangegeven de onderstaande persvragen niet te willen beantwoorden. Kunt u toelichten waarom het Kröller-Müller Museum voor deze koers van non-communicatie kiest? Gezien het belang van deze kwestie voor mensen met een beperking, zal ik bij uitblijven van een inhoudelijke reactie ook andere instanties benaderen. Liever heb ik echter dat u mij hierover even belt.”

Ook daarop kwam geen enkele reactie.

Toegankelijkheidsprijs wringt met huidige opstelling museum

Het museum werd in 2019 nog bekroond met de Toegankelijkheidsprijs van De Zonnebloem voor zijn inzet om bezoekers met een beperking gastvrij te ontvangen. Omdat het museum nu weigert toelichting te geven, heeft de Edese Vos ook vragen aan De Zonnebloem voorgelegd. De organisatie is gevraagd hoe zij aankijkt tegen het nieuwe beleid van het park en de opstelling van het museum, en of zij overweegt in gesprek te gaan met de betrokken partijen.

Het is niet de eerste keer dat het Kröller-Müller Museum de pers de toegang ontzegt. In januari 2025 werden journalisten van de Edese Vos en de Arnhemsche Courant geweigerd bij een openbare bijeenkomst van de Edese gemeenteraad in het museum.

De gebeurtenissen van de afgelopen weken laten zien dat de houding tegenover kritische pers niet is verbeterd. Het museum kiest er bewust voor om vragen te negeren over een onderwerp dat direct raakt aan de toegankelijkheid voor gehandicapte bezoekers.

Daarmee stelt het Kröller-Müller Museum zich niet toegankelijk op – niet naar een kritisch medium, en straks wellicht ook niet meer naar een deel van zijn gehandicapte bezoekers.

Aangezien het Kröller-Müller Museum naar nu duidelijk is geworden een persboycot heeft ingesteld voor de Edese Vos, zal de redactie het museum niet langer benaderen voor wederhoor.


11 vragen die het Kröller-Müller Museum niet wil beantwoorden

Om de positie en het standpunt van het Kröller-Müller Museum in deze kwestie te verhelderen, heeft de Edese Vos de directie concrete vragen voorgelegd. Tot op heden is geen antwoord ontvangen.

  1. Klopt het dat het Kröller-Müller Museum niet vooraf is geraadpleegd over het besluit van Nationaal Park De Hoge Veluwe om de vrijstelling voor voertuigen en begeleiders van gehandicapte bezoekers per 1 januari 2026 te schrappen?
  2. Hoe en wanneer is het museum door het park over deze beleidswijziging geïnformeerd?
  3. Wat betekent dit nieuwe toegangsbeleid concreet voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) die het museum willen bezoeken?
  4. Kunnen zij – net als nu – rekenen op gratis toegang voor hun begeleider en voertuig, of vervalt die mogelijkheid doordat het park de regeling beëindigt?
  5. Verwacht u dat dit beleid invloed zal hebben op het aantal bezoekers met een beperking dat het museum kan of wil bezoeken?
  6. Acht het museum zich mede verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van het terrein dat nodig is om uw instelling te bereiken?
  7. De Hoge Veluwe is juridisch eigenaar van het terrein, maar u bent als museum een belangrijke publieke instelling met landelijke uitstraling. Welke ruimte ziet u om uw eigen bezoekersbelang en maatschappelijke opdracht te beschermen?
  8. In 2019 ontving het Kröller-Müller Museum de Toegankelijkheidsprijs van De Zonnebloem. Hoe verhoudt het nieuwe toegangsbeleid van het park zich volgens u tot die erkenning?
  9. Herkent het museum de kritiek van bezoekers dat het nieuwe beleid in strijd lijkt met de waarden van inclusie en toegankelijkheid waarvoor het museum eerder werd geprezen?
  10. Bent u in overleg met de directie van De Hoge Veluwe over mogelijke aanpassingen of uitzonderingen voor gehandicapte bezoekers?
  11. Overweegt het museum om, indien nodig, eigen maatregelen te treffen (bijv. compensatie, apart toegangssysteem of communicatie richting bezoekers) om te voorkomen dat mensen met een beperking de dupe worden van dit besluit?
Avatar van Marc van der Woude

Marc van der Woude

Combineert onderzoeksjournalistiek en innovatie om de 'tegenmacht' van burgers te versterken. Verbindt bij de Edese Vos journalisten, bronnen en onderzoekers. Gaat tot het gaatje om transparantie te krijgen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martin Slingenberg
Martin Slingenberg
3 uren geleden

Onbegrijpelijk, zie ons bericht van oud politiemensen met een beperking op https://mobiele-recreatie.nl/toegankelijkheid-hoge-veluwe-nieuwe-drempels-in-2026/

1
0
Wat denk jij? Laat een reactie achter.x