Edese Vos

De week van Ede: Leidt nieuwe busconcessie tot beter OV?

Willem de Weijer wijngaard a12
Foto van de week: Marieke Laanstra. Wijngaard Zuid-Veluwe langs de A12.

Het belangrijkste politiek-maatschappelijke nieuws van de afgelopen week in 5 punten, samengesteld door de redactie van de Edese Vos.

‘De week van Ede’ verschijnt in principe elke zaterdag, maar in drukke perioden of vakanties kan dit afwijken.

1. Transdev wint busconcessie Foodvalley

Het aantal bussen dat in Ede rijdt is tussen 2017 en 2023 flink gedaald: van 1580 naar 990 per week, vooral in de avonduren. Tegelijkertijd heeft Transdev de nieuwe concessie voor het regionale busvervoer gewonnen en rijdt het bedrijf vanaf december 2026 tot 2036 in het hele Foodvalley-gebied, inclusief Arnhem en Nijmegen. De provincie belooft grote verbeteringen, zoals extra lange bussen (25 meter) in spitsuren, volledig elektrische bussen, nieuwe verbindingen naar onder meer Ede-Oost en een nachtnet op zaterdagen tussen 2:00 en 3:00 uur.

Toch blijft de toekomst onzeker door aangekondigde landelijke bezuinigingen op het OV van €335 miljoen, waardoor buslijnen op zondag en na 19.00 uur in gevaar kunnen komen. De provincie spreekt van een ‘ademende concessie’ die tussentijds kan worden aangepast, waarbij gemeenten en Provinciale Staten betrokken blijven. Voor inwoners van Ede die op het OV zijn aangewezen, is het nieuwe contract cruciaal: het bepaalt hun bereikbaarheid, toegang tot werk en onderwijs en deelname aan het sociale leven in de komende tien jaar.

2. Provincie versoepelt stikstofvergunningen

Gedeputeerde Staten hebben nieuwe beleidsregels vastgesteld voor intern en extern salderen. Bedrijven, woningbouwprojecten en infrastructuur kunnen weer vergunningen krijgen mits ze 35% stikstofreductie realiseren. De provincie wil zo Gelderland ‘van het slot halen’ terwijl tegelijkertijd natuurherstel wordt geëist. De regels zijn tijdelijk totdat een structurele landelijke aanpak is vastgesteld. Hiermee kan bijvoorbeeld woningbouw in Ede weer versnellen. Milieuactivist Johan Vollenbroek van Stichting Mobilisation noemt de maatregel van BBB-gedeputeerde Ans Mol “een doodlopende weg. Dit nieuwe beleid gaat frontaal in tegen internationale wetgeving en rechterlijke uitspraken. Het betekent alleen maar meer onnodige juridische procedures.”

3. Petitie tegen trillingen en geluid spoorwissel Ede

Ruim 70 bewoners van de Blokkenweg, Ernst Casimirlaan en Twijnstraat klagen al jaren over ernstige trillings- en geluidsoverlast door een spoorwissel. Scheuren in muren en slaapverstoring leiden tot groeiende frustratie. Spoorzone en gemeente erkennen het probleem, maar bieden alleen een ondergronds scherm, wat bewoners onvoldoende vinden. Onderzoeken wijzen uit dat de overlast binnen de normen blijft, maar bewoners zeggen: het gaat om beleving en gezondheid. Ze eisen structurele maatregelen voor hun leefomgeving.

4. College negeert bewoners stationsgebied

Het college stelt dat afsluitingen bij wegwerkzaamheden altijd in overleg gebeuren en de veiligheid vooropstaat, niet het gemak van aannemers. Op vragen van D66 over de schade aan woningen aan de Berkenlaan na werkzaamheden en gebrekkige regie hierop, zoals bericht door de Edese Vos, reageert het college: “Wij herkennen ons hier niet in.” Dit tot frustratie van bewoners die herhaaldelijk geen gehoor kregen. De omgevingsmanager van de gemeente vond het zelfs niet nodig om langs te komen en persoonlijk contact te maken. Bij de Prins Bernhardlaan werd asfalt om een geparkeerde auto heen gelegd; wegslepen bleek juridisch te complex en kennelijk was de eigenaar achterhalen op basis van het kenteken te ingewikkeld.

5. Leerlingen De Prinsenakker vangen bot

Leerlingen van De Prinsenakker in Bennekom boden burgemeester Verhulst een petitie aan over ruimtegebrek, maar volgens het college zijn er formeel geen knelpunten. De extra druk zou komen doordat de school zelf voorzieningen toevoegt. Wel ligt er een aanvraag voor uitbreiding die in het najaar wordt beoordeeld. Tot die tijd verandert er niets aan de huisvesting. Het antwoord stelt veel ouders teleur, omdat het ruimteprobleem voor de leerlingen reëel blijft.

Avatar van Edese Vos

Edese Vos

Scherpe oren, scherpe ogen, scherpe neus en scherpe tanden, maar wel goedhartig en aaibaar. Pels in de luis van de Edese macht. Trotse deelnemer aan de Edese 'big five' en niet van plan zijn plek af te staan aan de wolf. Eet af en toe een kippetje.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Femke Akerboom-Beekman
Femke Akerboom-Beekman
4 dagen geleden

Ad 1) Kunnen die extra lange bussen de bocht wel maken van de Edeseweg naar het station, of wordt er dan weer een strook van de weg afgesloten?

Andre
Andre
4 dagen geleden

Over OV:
1. Wel langere bussen (naar WUR) maar minder, dus capaciteit op lijn blijft hetzelfde.
2. Ede-Oost: lijn 6 is wegbezuinigd door Transdev: niet rendabel. Ook nadat de kazerneterreinen bebouwd waren zei Transdev: niet rendabel. En nu (met minder budget) opeens wel?
3. Ooit hadden we een lijn 105 tussen Ede-Lunteren-Barneveld. Die is wegbezuinigd want er reed ook een Vallei-trein (door Transdev). Intussen rijdt die trein ook tot in de kleine uurtjes en in het weekend zelfs tot na 02:00. En nu zou een nachtbus die gelijktijdig rijdt, opeens rendabel zijn? (Nachtbus heeft extra personeel aan boord).

Ik vrees dat we over 1 a 2 jaar kunnen melden dat al deze mooie praatjes, waarmee Transdev de provincie gepaaid heeft, niet door kunnen gaan.

C.G
C.G
2 dagen geleden

Zo moeten er zowel én lange bussen komen én dat er op alle doordeweekse dagen vier keer per uur gereden wordt tussen 06.30 en 10.30 uur én tussen 15.30 en 19.30 uur. Dit zorgt in het straatbeeld voor minimaal tien (a vijftien) procent minder autoverkeer. Ook moeten alle bushaltes binnen een bebouwde kom 75 meter dichter op elkaar staan. Dit levert per woonplaats onder de 35.000 inwoners 3 tot 6 extra bushaltes op. Het openbaar vervoer is reeds sinds het jaar 2000 tot heden niet goed afgesteld in het straatbeeld waardoor dit (terecht) minder reizigers oplevert. Verder is bekend dat niemand durft toe te geven bij de grote partijen dat de hele sector van het OV minimaal veertig procent te duur is. Kijk eens naar diverse landen in Europa.

Mis niets, meld je aan!

Blijf actief op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in Ede. Meld je aan voor de mail van de Edese Vos.

 
 
3
0
Wat denk jij? Laat een reactie achter.x