Het belangrijkste politiek-maatschappelijke nieuws van de afgelopen week in 7 punten, samengesteld door de redactie van de Edese Vos.
‘De week van Ede’ verschijnt in principe elke zaterdag, maar in drukke perioden of vakanties kan dit afwijken.
1. Ambulances in Ede arriveren niet binnen gewenste tijd
Ambulances in Ede arriveren vaak niet binnen de landelijke norm van 15 minuten voor spoedritten, met een gemiddelde van ruim 18 minuten. Oorzaken zijn verkeersdrukte, de hogere zorgvraag en langere inzetduur. Raadslid Arie Barendrecht (ChristenUnie) pleit voor een nieuwe post en vraagt om onderzoek naar geschikte locaties. Ambulancezorg Gelderland-Midden benadrukt dat snelheid slechts bij 10% van de spoedritten cruciaal is. Moderne ambulances bieden vaak al ter plaatse de nodige zorg.
2. 100 miljoen euro voor upgrade elektriciteitsnet
Ede krijgt een grote upgrade van het elektriciteitsnet om toekomstige groei mogelijk te maken. Het nieuwe station aan de Radonstraat, samen met uitbreidingen en nieuwbouw op andere locaties, zal het vermogen verveelvoudigen. Dit project, begroot op 100 miljoen euro, omvat de aanleg van 90 kilometer nieuwe kabels, deels ondergronds. Meer dan 300 nieuwe elektriciteitshuisjes worden geplaatst, wat betekent dat een derde van de straten wordt opengebroken. De werkzaamheden moeten tegen 2028 voltooid zijn.
3. Kunnen woekerhuren beter worden aangepakt?
GroenLinks Ede roept op tot meer dan alleen een meldpunt om woekerhuren aan te pakken. De partij wijst naar Rotterdam, waar strikte handhaving en verplichte verhuurvergunningen tot betere omstandigheden hebben geleid. GroenLinks vraagt het college om inzicht in de omvang van woekerhuren in Ede en signalen van illegale praktijken zoals dubbele contracten.
4. Snelheid op N224 moet omlaag
D66-raadslid Henk Kohsiek stelt voor de snelheid op de N224 tussen woonwijken en sportvelden te verlagen van 80 naar 50 km/u. De weg kent veel oversteken en kruisingen, en dit jaar waren er meerdere ernstige ongevallen. Kohsiek pleit voor uitbreiding van de bebouwde komgrenzen en benadrukt dat lagere snelheden de verkeersveiligheid verbeteren. De provincie blijft wegbeheerder, maar kan binnen de bebouwde kom de snelheid aanpassen. Het voorstel wordt besproken in januari 2025.
5. Ede blijft hard handhaven op wonen op recreatieparken
De gemeente Ede houdt vast aan het verbod op permanente bewoning van recreatiewoningen, ondanks landelijke oproepen om het te gedogen vanwege de woningnood. Sinds 2015 zijn ruim 1.250 zaken onderzocht, waarvan de meeste overtredingen zijn beëindigd zonder boetes, laat de gemeente Ede weten. Deze blijft wel rigoureus handhaven met hoge dwangsommen, waarbij bewoners zes maanden de tijd krijgen om andere woonruimte te vinden. Momenteel lopen er 75 handhavingszaken.
6. Maatregelen tegen sluipverkeer in Binnenveld
Het sluipverkeer in het Binnenveld wordt vanaf 2025 stevig aan banden gelegd. Diverse wegen worden afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, met uitzonderingen voor bewoners en agrarisch verkeer. Het besluit, gezamenlijk genomen door Ede, Wageningen en Rhenen, moet de verkeersveiligheid verbeteren en onveilige situaties met fietsers en landbouwvoertuigen verminderen. Wegen worden bovendien uit navigatiesystemen gehaald. Bewoners en belangengroepen steunen de maatregelen, die voorlopig voor twee jaar gelden. De Edese Vos schreef eerder over het sluipverkeer in het Binnenveld.
7. Doorbraak sloop en nieuwbouw Klinkenbergflat?
Na jaren van vertraging starten in januari de sloopwerkzaamheden voor de nieuwbouw van 78 koopappartementen op de plek van de Klinkenbergflat. De plannen liepen eerder vast door een conflict tussen ontwikkelaar en aannemer. Een nieuwe aannemer is aangetrokken. Voor het tweede gebouw met 40 zorgappartementen blijft de toekomst wel onduidelijk. De bouw is onderdeel van een langlopend herontwikkelingsplan voor de locatie. De Edese Vos schreef eerder over de problemen met het project. Twee maanden geleden was nog onduidelijk of deze konden worden opgelost.
“GroenLinks Ede roept op tot meer dan alleen een meldpunt om woekerhuren, aan te pakken. De partij wijst naar Rotterdam, waar strikte handhaving en verplichte verhuurvergunningen tot betere omstandigheden hebben geleid.”
Volgens de berichten op tv leidt dit landelijk tot het verkopen van huurwoningen door particuliere verhuurders waarbij huurders bedreigd, belaagd en op misselijkmakende manieren uit hun huizen worden gedwongen. Staat ons dat in Ede ook te wachten?